In deze bijlage wordt inzicht gegeven in de structurele meerjarenbegroting en de aanwezige incidentele budgetten per programma. In de structurele meerjarenbegroting worden alle incidentele baten en lasten geëlimineerd, zodat er een structureel beeld ontstaat van de begroting en het begrotingssaldo.
In het vervolg van deze bijlage wordt inzicht gegeven in:
- de structurele meerjarenbegroting
- de incidentele baten en lasten
- incidentele stortingen en onttrekkingen in/aan reserves
- structurele stortingen en onttrekkingen in/aan reserves
Structurele meerjarenbegroting
bedragen x € 1 miljoen | ||||||||||
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | ||||||
onderwerp | lasten | baten | lasten | baten | lasten | baten | lasten | baten | lasten | baten |
exploitatie | ||||||||||
1. Bestuur, inwoners en economie | 23,1 | 3,8 | 27,3 | 3,2 | 27,0 | 3,2 | 23,6 | 2,7 | 21,8 | 2,7 |
2. Duurzaam, leefbaar, bereikbaar | 125,2 | 78,6 | 135,6 | 85,8 | 128,7 | 85,5 | 121,1 | 93,2 | 121,4 | 85,6 |
3. Ruimte en wonen | 160,4 | 147,6 | 187,4 | 190,1 | 207,9 | 212,6 | 168,5 | 176,6 | 166,0 | 174,7 |
4. Zorg en welzijn | 207,1 | 6,6 | 215,0 | 6,2 | 211,4 | 6,2 | 210,8 | 6,2 | 210,0 | 6,2 |
5. Werk en inkomen | 138,1 | 93,1 | 143,6 | 93,8 | 142,8 | 96,6 | 144,5 | 98,6 | 145,9 | 100,1 |
6. Onderwijs, sport en cultuur | 94,4 | 30,6 | 86,4 | 22,4 | 96,5 | 24,4 | 89,4 | 26,3 | 90,1 | 26,2 |
7. Veiligheid | 20,1 | 0,6 | 20,5 | 0,6 | 20,3 | 0,6 | 20,2 | 0,6 | 20,2 | 0,6 |
8. Bedrijfsvoering | 72,0 | 1,6 | 68,8 | 0,8 | 66,7 | 0,7 | 66,0 | 0,7 | 65,0 | 0,7 |
9. Financiën | 3,3 | 454,0 | 3,7 | 468,4 | 11,8 | 484,6 | 19,6 | 499,3 | 32,8 | 515,2 |
totaal exploitatie | 843,6 | 816,6 | 888,2 | 871,4 | 913,1 | 914,4 | 863,7 | 904,2 | 873,2 | 912,0 |
reservemutaties | 167,7 | 194,8 | 86,6 | 103,4 | 52,2 | 51,0 | 49,2 | 8,7 | 41,2 | 4,5 |
totaal begroting | 1.011,3 | 1.011,3 | 974,8 | 974,8 | 965,3 | 965,3 | 912,9 | 912,9 | 914,4 | 916,5 |
af incidentele baten en lasten | ||||||||||
exploitatie | 188,5 | 158,7 | 211,4 | 195,2 | 220,0 | 214,1 | 156,2 | 184,0 | 148,1 | 174,5 |
reservemutaties | 152,0 | 190,1 | 75,1 | 100,4 | 44,7 | 50,5 | 39,9 | 8,2 | 31,2 | 4,1 |
structureel budget floriade* | -1,2 | -1,3 | -1,3 | -1,3 | -0,8 | |||||
structurele begroting | 672,1 | 662,5 | 689,5 | 679,2 | 701,9 | 700,7 | 718,1 | 720,7 | 735,8 | 737,9 |
structureel begrotingssaldo | -9,5 | -10,3 | -1,2 | 2,6 | 2,1 |
Vanaf 2022 is er een reëel begrotingsevenwicht, met name in de jaren 2019 en 2020 is er sprake van een niet reëel sluitende begroting. Dit wordt grotendeels veroorzaakt, doordat de bezuinigingspakket (ruim € 8 miljoen) grotendeels pas in 2022 wordt ingevoerd. In de eerste jaren zijn de tekorten deels afgedekt door inzet van de algemene reserve. Het reële begrotingssaldo in 2023 is gelijk aan het ‘normale’ begrotingsresultaat.
Incidentele baten en lasten
Incidentele baten en lasten betreffen activiteiten die tijdelijk van aard zijn en een einddatum hebben. Dit gaat enerzijds om incidenteel beleid die uit de begroting wordt bekostigd. Daarnaast zijn er een aantal (grote) regimes die ook een incidenteel karakter hebben. Te weten:
- de Floriade
- de grondexploitatie,
- de verkoop en ontwikkeling in Oosterwold.
- het Fonds Verstedelijking Almere
Deze regimes zijn als incidenteel maar lopen wel door in de gehele perspectiefperiode (en ook daarna).
Onderstaande tabel geeft een totaalbeeld van de incidentele baten en lasten per programma.
bedragen x € 1 miljoen | ||||||||||
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | ||||||
onderdeel | lasten | baten | lasten | baten | lasten | baten | lasten | baten | lasten | baten |
1. Bestuur, inwoners en economie | 1,2 | 0,5 | 6,5 | 0,5 | 5,3 | 0,5 | 1,6 | 0,1 | ||
2. Duurzaam, leefbaar en bereikbaar | 19,3 | 0,2 | 24,6 | 3,6 | 10,9 | 1,6 | 2,3 | 8,0 | 1,5 | 0,2 |
3. Ruimte en wonen | 139,7 | 133,1 | 166,3 | 175,1 | 186,8 | 197,3 | 147,6 | 161,6 | 145,6 | 159,9 |
4. Zorg en welzijn | 1,9 | 0,0 | 2,5 | 0,0 | 3,0 | 0,0 | 1,8 | |||
5. Werk en inkomensondersteuning | 4,8 | 1,0 | 2,4 | 0,3 | 0,1 | 0,1 | ||||
6. Onderwijs, sport en cultuur | 15,4 | 7,3 | 6,3 | 12,5 | 1,7 | 0,4 | ||||
7. Veiligheid | 0,2 | |||||||||
8. Bedrijfsvoering | 5,4 | 0,5 | 2,4 | 0,1 | 1,5 | 1,2 | 0,6 | |||
9. Financiën | 0,5 | 16,2 | 0,5 | 15,6 | 14,7 | 14,5 | 14,5 | |||
totaal exploitatie | 188,5 | 158,7 | 211,4 | 195,2 | 220,0 | 214,1 | 156,2 | 184,0 | 148,1 | 174,5 |
reservemutaties | 152,0 | 190,1 | 75,1 | 100,4 | 44,7 | 50,5 | 39,9 | 8,2 | 31,2 | 4,1 |
totaal begroting | 340,4 | 348,8 | 286,5 | 295,6 | 264,7 | 264,6 | 196,1 | 192,2 | 179,3 | 178,6 |
Uit de tabel blijkt dat een groot deel van de incidentele baten en lasten op het programma Ruimte en wonen staat. Dit komt doordat de grondexploitatie, Oosterwold en een groot deel van het FVA op dit programma staan. De Floriade is opgenomen onder programma 2. Per regime zullen de incidentele baten en lasten nader worden gespecificeerd.
Floriade
Onderstaand is de begroting van de Floriade opgenomen, exclusief de kosten van de gebiedsontwikkeling. Voor een volledig overzicht van de begroting van Floriade wordt verwezen naar de paragraaf Floriade.
bedragen x € 1 miljoen | ||||||||||
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | ||||||
onderdeel | lasten | baten | lasten | baten | lasten | baten | lasten | baten | lasten | baten |
Duurzaam, leefbaar, bereikbaar | ||||||||||
apparaatskosten | 1,5 | 1,4 | 1,4 | 1,1 | 1,1 | |||||
bijdragen derden | 3,5 | 1,5 | 2,5 | |||||||
communicatie en making of | 1,7 | 0,6 | 0,7 | 0,4 | 0,2 | |||||
parkeren Floriade | 0,0 | 3,2 | 3,3 | 0,0 | 4,4 | 0,0 | ||||
stelposten | 1,0 | 1,1 | 1,2 | 0,2 | 1,0 | 0,0 | ||||
terreinbeheer | 0,4 | 0,4 | 0,4 | 0,1 | 0,0 | |||||
veiligheid | 0,1 | 0,1 | 0,2 | 0,3 | ||||||
Bedrijfsvoering | ||||||||||
apparaatskosten | 0,7 | 0.7 | 0,7 | 0,7 | 0,5 | |||||
totaal exploitatie | 5,5 | 7,5 | 3,5 | 7,8 | 1,5 | 2,8 | 7,9 | 1,7 | ||
reservemutaties | 7,5 | 4,6 | 4,5 | 7,2 | 3,4 | 8,3 | 8,7 | 2,3 | 2,0 | 3,0 |
totaal begroting | 13,0 | 4,6 | 12,0 | 10,7 | 11,2 | 9,8 | 11,5 | 10,2 | 3,7 | 3,0 |
Grondexploitatie
De kosten en (grond)opbrengsten van de grondexploitaties zijn in onderstaande tabel opgenomen. De meer- of minderopbrengst wordt verrekend met de boekwaarde bouwgronden.
bedragen x € 1 miljoen | ||||||||||
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | ||||||
onderdeel | lasten | baten | lasten | baten | lasten | baten | lasten | baten | lasten | baten |
Ruimte en wonen | ||||||||||
grondexploitatie | 89,0 | 111,3 | 96,7 | 152,2 | 109,5 | 174,4 | 73,1 | 141,9 | 94,3 | 140,4 |
mutatie boekwaarde | 33,6 | 55,4 | 64,9 | 68,9 | 46,1 | |||||
totaal exploitatie | 122,7 | 111,3 | 152,2 | 152,2 | 174,4 | 174,4 | 141,9 | 141,9 | 140,4 | 140,4 |
reservemutaties | 11,4 | |||||||||
totaal begroting | 122,7 | 122,7 | 152,2 | 152,2 | 174,4 | 174,4 | 141,9 | 141,9 | 140,4 | 140,4 |
Oosterwold
De gebiedsontwikkeling van Oosterwold vind plaats via kostenverhaal. De grondopbrengsten worden gestort in het Fonds Verstedelijking Almere (reservemutaties). De inkomsten uit kostenverhaal (bijdrage initiatiefnemers) worden gestort in de voorziening kostenverhaal. Uit deze voorziening worden de gemeentelijke kosten van de gebiedsontwikkeling betaald.
Daarnaast zijn er kosten opgenomen voor het interventieteam Oosterwold, deze kosten worden gedekt uit de algemene middelen. Ook worden er kosten gemaakt voor archeologisch onderzoek, hiervoor ontvangen wij bijdragen van de initiatiefnemers.
bedragen x € 1 miljoen | ||||||||||
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | ||||||
onderdeel | lasten | baten | lasten | baten | lasten | baten | lasten | baten | lasten | baten |
Ruimte en wonen | ||||||||||
interventieteam | 0,7 | 0,0 | 0,6 | 0,2 | 0,5 | 0,2 | 0,3 | 0,2 | ||
bijdrage archeologie | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 |
grondopbrengsten | 12,0 | 16,8 | 16,8 | 14,4 | 14,4 | |||||
kostenverhaal | 7,2 | 7,2 | 5,3 | 5,3 | 5,3 | 5,3 | 4,5 | 4,5 | 4,5 | 4,5 |
totaal exploitatie | 8,1 | 19,4 | 6,1 | 22,5 | 6,0 | 22,5 | 5,0 | 19,3 | 4,7 | 19,1 |
reservemutaties | 12,0 | 16,8 | 16,8 | 0,1 | 14,4 | 0,1 | 14,4 | |||
totaal begroting | 20,1 | 19,4 | 22,9 | 22,5 | 22,8 | 22,6 | 19,4 | 19,4 | 19,1 | 19,1 |
Fonds Verstedelijking Almere
In onderstaande tabel zijn de budgetten per raadsprogramma en project opgenomen. De kosten per project worden afgedekt vanuit de reserve (Fonds verstedelijking Almere).
De investeringsprojecten, waarvan de uitgaven geactiveerd worden, zijn ook onder de reservemutaties opgenomen. De kapitaallasten van deze projecten worden afgedekt vanuit de reserve afschrijvingen investeringen openbare ruimte.
bedragen x € 1 miljoen | ||||||||||
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | ||||||
onderdeel | lasten | baten | lasten | baten | lasten | baten | lasten | baten | lasten | baten |
Bestuur, inwoners en economie | ||||||||||
4.2 Nationaal Park Oostvaardersplassen | 0,5 | 0,5 | 4,7 | 0,5 | 3,4 | 0,5 | ||||
Duurzaam, leefbaar en bereikbaar | ||||||||||
0.1 Proceskosten Almere 2.0 | 1,0 | 1,7 | ||||||||
1.4 Floriade | 0,6 | 1,2 | 1,6 | 0,0 | ||||||
1.4b Floriade Dialoque | 0,1 | 0,1 | 0,1 | |||||||
2.0 Proceskosten PL2 | 0,4 | 0,3 | 0,8 | |||||||
3.0 Proceskosten PL3 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | |||||||
3.1 Energiefonds | 0,6 | 0,1 | 0,2 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 |
3.4 Stad zonder gas | 0,3 | 0,2 | ||||||||
3.5 Opwaarderen reststromen | 2,2 | 0,6 | 0,8 | |||||||
3.6 Duurzaamheidsagenda | 1,5 | |||||||||
Ruimte en wonen | ||||||||||
0.1 Proceskosten Almere 2.0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | |||||||
1.0 Proceskosten PL1 | 0,4 | 0,2 | 0,2 | |||||||
1.1 Station en omgeving | 0,1 | |||||||||
1.2 Almere Centrum | 0,4 | 0,3 | 0,7 | |||||||
1.5 Floriade Programmering | 1,9 | 2,6 | ||||||||
4.0 Proceskosten PL4 | 0,3 | 0,2 | 0,2 | |||||||
5.1 Jaarlijks Experiment | 1,4 | 0,2 | 0,8 | 0,8 | ||||||
Onderwijs, sport en cultuur | ||||||||||
2.0 Proceskosten PL2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | |||||||
2.2 Flevocampus | 2,6 | 4,0 | 4,2 | |||||||
2.3 Flevocampus | 0,5 | 0,2 | 0,1 | |||||||
4.1a Kustzone Poort/Duin | 0,6 | 0,3 | 0,3 | |||||||
4.5 Eden | 3,0 | 0,0 | 7,0 | |||||||
4.6 Culturele Strategie | 0,1 | 0,1 | ||||||||
Bedrijfsvoering | ||||||||||
0.1 Proceskosten Almere 2.0 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,0 | 0,0 | |||||
Financiën | ||||||||||
inkomsten overheden | 12,8 | 14,0 | 14,5 | 14,5 | 14,5 | |||||
totaal exploitatie | 16,7 | 13,5 | 20,1 | 14,5 | 24,7 | 15,0 | 0,1 | 14,5 | 0,1 | 14,5 |
reservemutaties | 25,7 | 28,8 | 45,5 | 51,1 | 22,7 | 32,4 | 15,7 | 1,2 | 14,5 | 0,0 |
totaal begroting | 42,4 | 42,3 | 65,7 | 65,6 | 47,4 | 47,4 | 15,7 | 15,7 | 14,5 | 14,5 |
Incidenteel beleid
In onderstaande tabel zijn de overige incidentele budgetten per raadsprogramma opgenomen:
bedragen x € 1 miljoen | ||||||||||
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | ||||||
onderdeel | lasten | baten | lasten | baten | lasten | baten | lasten | baten | lasten | baten |
1. Bestuur, inwoners en economie | ||||||||||
aanjaaggelden Innovatieagenda | 0,1 | |||||||||
apparaatskosten | 0,1 | 0,7 | 1,3 | 1,0 | ||||||
economische ontwikkeling | 0,2 | 1,0 | 0,5 | 0,5 | ||||||
lobby activiteiten | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | |||||
programmabudget raad | 0,2 | |||||||||
2. Duurzaam, leefbaar en bereikbaar | ||||||||||
aanjaaggelden Energie in Filmwijk | 0,1 | |||||||||
afvalinzameling | 0,1 | |||||||||
apparaatskosten | 0,2 | 1,6 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |||||
bedrijventerreinen | 1,0 | |||||||||
binnenring Almere Haven | 2,0 | |||||||||
Almere Buiten-Centrum | 0,7 | 5,0 | ||||||||
Energie werkt! | 0,3 | |||||||||
fonds wijkontwikkeling | 1,7 | 0,6 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | |||||
onderhoud | 1,4 | 2,0 | ||||||||
meerjarig infrastructuur programma | 1,2 | 0,1 | 1,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | -0,1 | |||
milieubeheer | 0,1 | 0,1 | ||||||||
overige kosten stedelijke vernieuwing | 0,3 | 1,7 | ||||||||
algemeen mobiliteitsbudget | 0,1 | |||||||||
3. Ruimte en wonen | ||||||||||
aanjaaggelden ouder worden in Almere | 0,1 | 0,1 | 0,2 | 0,2 | 0,0 | |||||
aanjaaggelden Tiny forests | 0,1 | |||||||||
aanjaaggelden Wetlands | 0,2 | |||||||||
apparaatskosten | 2,1 | 0,3 | 1,0 | 0,1 | 0,0 | 0,1 | 0,0 | 0,1 | 0,0 | 0,1 |
bestemmingsplannen | 0,1 | |||||||||
commercieel en strategisch vastgoed | 0,8 | 0,6 | ||||||||
fonds strategische aankopen | 0,3 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | |||||
huisvesting statushouders | 0,4 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | ||||
tijdelijk beheer gronden | 0,2 | 1,0 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | ||||
verstrekking startersleningen | 0,1 | 0,2 | 0,1 | 0,2 | 0,1 | 0,2 | 0,1 | 0,2 | 0,1 | 0,2 |
WABO transitie | 1,2 | 1,9 | ||||||||
4. Zorg en welzijn | ||||||||||
algemene voorzieningen welzijn | 0,4 | |||||||||
apparaatskosten | 0,1 | 0,2 | ||||||||
maatschappelijke / vrouwenopvang | 0,3 | 0,1 | 0,1 | |||||||
onderzoek & Innovatie | 1,0 | 1,0 | 1,0 | |||||||
transitie jeugdzorg | 1,0 | 1,8 | 1,8 | |||||||
sociale infrastructuur | 0,2 | 0,3 | ||||||||
5. Werk en inkomensondersteuning | ||||||||||
apparaatskosten | 1,6 | 0,6 | 1,0 | |||||||
armoedebeleid | 0,1 | |||||||||
bijstandverlening | 0,6 | |||||||||
participatie | 1,3 | 0,4 | 0,9 | 0,3 | 0,1 | 0,1 | ||||
re-integratie | 1,3 | 0,5 | ||||||||
6. Onderwijs, sport en cultuur | ||||||||||
aanjaaggelden onderwijs en arbeidsmarkt | 0,3 | |||||||||
aanvullend onderwijsachterstand | 2,1 | 2,1 | ||||||||
bestrijding taalachterstand | 0,4 | 0,4 | ||||||||
coördinatie onderwijsachterstanden | 0,2 | 0,2 | ||||||||
eerste inrichting schoolgebouwen | 0,8 | 1,3 | 0,7 | 1,7 | 0,4 | |||||
kunst en cultuur algemeen | 1,0 | 1,0 | ||||||||
taalcentrum | 0,8 | 0,8 | ||||||||
VE (WEB) regionaal | 0,3 | 0,3 | ||||||||
volwasseneneducatie | 1,7 | 1,7 | 0,1 | |||||||
voortijdig schoolverlaten | 0,9 | 0,9 | ||||||||
7. Veiligheid | ||||||||||
veiligheidsbeleid | 0,2 | |||||||||
8. Bedrijfsvoering | ||||||||||
ambtenarenhuisvesting | 0,1 | 0,1 | ||||||||
apparaatskosten | 0,8 | |||||||||
ICT kosten | 1,7 | 1,0 | 0,3 | 0,3 | ||||||
kosten frictie en mobiliteit | 1,7 | 0,4 | 0,5 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | ||||
algemeen werkbudget | 0,3 | |||||||||
9. Financiën | ||||||||||
dividend nutsbedrijven | 0,4 | |||||||||
doeluitkeringen | 2,5 | 1,7 | 0,2 | 0,0 | ||||||
gemeentefonds algemeen | 0,6 | |||||||||
stelpost onvoorzien | 0,5 | 0,5 | ||||||||
totaal exploitatie | 35,4 | 14,5 | 18,9 | 2,5 | 7,2 | 0,8 | 6,4 | 0,3 | 1,2 | 0,5 |
reservemutaties | 106,8 | 145,3 | 8,3 | 42,1 | 1,8 | 9,6 | 1,2 | 4,6 | 0,3 | 1,1 |
totaal begroting | 142,2 | 159,8 | 33,8 | 44,6 | 9,0 | 10,4 | 7,5 | 4,9 | 1,6 | 1,6 |
Incidentele reservemutaties
De onttrekkingen en stortingen in reserves zijn in principe incidenteel van aard. Het gaat hier onder andere om de inzet van bestemmingsreserves ter dekking van incidenteel beleid. Verder gaat het om de inzet van algemene reserves in de meerjarenbegroting, te weten de saldireserve de reserve weerstandsvermogen algemene dienst en de reserve gerealiseerd weerstandsvermogen van het grondbedrijf. De stortingen en onttrekking in/aan de reserve Fonds Verstedelijking zijn incidenteel in verband met het tijdelijke karakter van deze regeling. De storting in de reserve investeringen openbare ruimte zijn ook als eenmalig gekenmerkt. Dit betreffen onder andere investeringen van het FVA die moeten worden geactiveerd en afgeschreven. Dit geldt ook voor investeringen uit het meerjarenprogramma Infrastructuur (MIPA).
bedragen x € 1 miljoen | ||||||||||
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | ||||||
onderdeel | lasten | baten | lasten | baten | lasten | baten | lasten | baten | lasten | baten |
Reserve klokhuis | 3,4 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,0 | 0,0 | ||||
Afschrijvingen Investeringen | 0,3 | 29,7 | 1,4 | 1,4 | ||||||
Cameratoezicht | 0,2 | 0,0 | ||||||||
Egalisatie expl huurgronden ca | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | |||||
Egalisatiefonds Parkeren | 0,3 | |||||||||
Egalisatiereserve Verkiezingen | 0,1 | 0,7 | 0,1 | 0,3 | 0,3 | 0,0 | ||||
Floriade | 7,2 | 4,6 | 3,5 | 5,2 | 4,9 | 6,3 | 8,7 | 0,3 | 2,0 | 1,0 |
Fonds Stedelijk Vernieuwing | 6,5 | 3,9 | 4,1 | 6,7 | 0,1 | |||||
Fonds Verstedelijking Almere | 24,8 | 28,8 | 30,8 | 53,1 | 31,3 | 34,5 | 28,9 | 3,3 | 28,9 | 2,0 |
Fonds Wijkontwikkeling | 2,0 | 0,5 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | |||||
Frictiereserve | 1,1 | 1,7 | 0,7 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | ||||
Gerealiseerd weerstandsvermogen | 0,4 | 33,2 | 0,9 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | ||||
Hoger Onderwijs | 0,0 | |||||||||
IBBA+ | 0,2 | |||||||||
Initiële Ontwikkeling | 0,5 | 0,5 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | ||||
Investeringen Openbare Ruimte | 40,1 | 31,7 | 6,4 | 1,2 | 0,0 | |||||
MIPA/VSBA | 4,9 | 9,9 | 0,5 | 2,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |||
Ondergronds Afvaltransport OAT | 8,2 | |||||||||
Onderwijs LeerPakket meubilair | 0,8 | 0,7 | 0,0 | 0,7 | 0,9 | 1,7 | 0,4 | |||
Reserve Beheer en Onderhoud | 0,3 | 2,5 | 0,4 | 0,0 | 0,5 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Reserve Energie Werkt! | 0,2 | |||||||||
Reserve Incidenteel Beleid | 8,1 | 21,3 | 0,2 | 2,1 | 0,0 | 0,2 | 0,0 | 0,2 | 0,0 | 0,2 |
Saldireserve | 18,1 | 6,1 | 7,7 | 7,7 | 1,8 | |||||
Saldo van rekening | 1,0 | |||||||||
Stadhuis & Personele Huisvest. | 0,6 | |||||||||
Startersleningen | 0,1 | 0,9 | 0,1 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | ||||
Weerstandsvermogen Algemene D | 35,7 | 32,7 | 2,0 | 20,6 | ||||||
totaal begroting | 152,0 | 190,1 | 75,1 | 100,4 | 44,7 | 50,5 | 39,9 | 8,2 | 31,2 | 4,1 |
Structurele reservemutaties
Onttrekkingen uit reserves ter dekking van kapitaallasten van investeringen zijn als structureel geoormerkt. Dit betreffen de reserve afschrijving investeringen, ondergronds afval transport systeem (OAT) en afschrijvingen investeringen in de openbare ruimte. De reserve afschrijvingen voor investeringen met economisch nut is bij de perspectiefnota volledig vrijgevallen in 2019. De kapitaallasten van deze investeringen worden nu uit de lopende begroting afgedekt.
De storting in de reserve investeringen openbare ruimte ten behoeve van het beheer en onderhoud van de stad is ook structureel geoormerkt. Deze een investeringen hebben een structureel/repeterend karakter die vanuit het structurele beheerbudget worden afgedekt. Tevens is de reserves voor het sociaal domein als structureel gekenmerkt, omdat deze de begroting van de regionale WMO egaliseert. Daarnaast wordt er structureel € 0,9 miljoen gestort vanaf 2022 voor infrastructuurprojecten
bedragen x € 1 miljoen | ||||||||||
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | ||||||
onderdeel | lasten | baten | lasten | baten | lasten | baten | lasten | baten | lasten | baten |
reserves voor kapitaallasten | ||||||||||
Afschrijving Investeringen Ope | 0,1 | 0,3 | 0,7 | 0,3 | 1,6 | 0,3 | 2,3 | 0,3 | 3,0 | 0,3 |
Investeringen Openbare Ruimte | 11,0 | 10,7 | 5,8 | 5,9 | 5,9 | |||||
Stadhuis & Personele Huisvest. | 0,1 | 0,2 | 0,0 | 0,1 | 0,0 | 0,1 | 0,0 | 0,1 | 0,0 | 0,1 |
overige reserves | ||||||||||
MIPA/VSBA | 0,9 | 0,9 | ||||||||
Reserve Sociaal Domein | 4,4 | 4,2 | 2,5 | |||||||
totaal begroting | 15,6 | 4,7 | 11,5 | 3,0 | 7,5 | 0,5 | 9,3 | 0,5 | 10,0 | 0,5 |