Als achtste gemeente van Nederland zien wij ons steeds meer geconfronteerd met grootstedelijke vraagstukken op sociaal, fysiek en economisch vlak. Dit brengt een uitdaging mee op het gebied van veiligheid.
Grote steden in Nederland hebben meer dan gemiddeld te maken met zogenaamde high impact crimes (overvallen, straatroven, woninginbraken en geweld), jeugdoverlast en -criminaliteit, mogelijke radicalisering en overlast van personen die verward gedrag vertonen. In Almere is het veiligheidsbeeld nog altijd positiever dan de gemiddelde cijfers van de grote steden. Het is onze ambitie om deze positie ten opzichte van de grote steden te behouden en bij voorkeur de veiligheid en de veiligheidsbeleving in Almere te verbeteren. Daar werken we aan via de vier beleidsthema’s zoals vastgelegd in het actieplan Veiligheid 2019-2022: veilige wijken, ondermijning & georganiseerde criminaliteit, zorg & veiligheid en rampenbestrijding & crisisbeheersing.
Voor de regie op ons veiligheidsbeleid is informatiegestuurd werken een belangrijk uitgangspunt. In 2020 gaan we meer en diepgaandere fenomeen- en gebiedsanalyses ontwikkelen. Ook werken we aan de overgang van signaalgestuurde aanpak naar een meer risicogestuurde en preventieve aanpak. Om nog beter te kunnen duiden wat er speelt in de stad willen we ook meer gebruik maken van social media.
Veilige wijken
Als dicht bij huis of op het werk criminaliteit en/of overlast plaatsvindt raakt dat mensen direct, is de impact vaak groot en kan dat leiden tot een gevoel van onveiligheid. Een overheid die op dit soort momenten adequaat handelt en persoonlijk en transparant communiceert, wekt vertrouwen en levert een bijdrage aan het vergroten van het veiligheidsgevoel. Daarom heeft de aanpak van de high impact crimes blijvende prioriteit. Via een intensieve informatiegestuurde aanpak richten wij ons met name op preventie, repressie en nazorg. Het doel is een daling van de woninginbraken, en het aantal straatroven en overvallen niet te laten stijgen. De top X-aanpak richt zich zowel op de dader als zijn of haar omgeving (gezin, netwerk, school, werk). Juist om criminele patronen te doorbreken en de oorzaken weg te nemen. De top-X is een lijst van namen van personen en/of groepen welke overlast en/of criminaliteit veroorzaken. Vuurwerkoverlast in aanloop en tijdens de jaarwisseling krijgt steeds meer (politieke) aandacht. Op basis van de uitkomsten van het draagvlakonderzoek onder inwoners en de ervaringen tijdens de komende jaarwisseling wordt in overleg met de raad bepaald wat in 2020 mogelijke volgende stappen zijn. Daarbij houden wij de landelijke ontwikkelingen nauwlettend in de gaten. Cyberveiligheid is een nieuw onderwerp. Welke rol de gemeente moet en kan spelen op het gebied van cyberveiligheid is nog niet uitgekristalliseerd. We hebben de ambitie om hier als gemeente goed invulling aan te geven. Samen met andere gemeenten en partners als het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid, het Nationaal Cyber Security Centrum en de VNG zoeken wij naar een innovatieve uitwerking. Een daling van de jeugd-, drugs- en drankoverlast op straat is een doel waaraan we werken. De inzet van gemeentelijk toezicht en handhaving en de politie, de maatregelen van het jeugdinterventieteam en de samenwerking met zorgpartners voor personen met verward gedrag zijn hierbij belangrijke schakels. |
Ondermijning en georganiseerde criminaliteit
Er is een verschuiving gaande van zichtbare criminaliteit naar onzichtbare en ondermijnende criminaliteit. Het gaat hierbij om criminele netwerken, zoals illegale henneptelers of mensenhandelaren, die misbruik maken van bestaande, maatschappelijke structuren. Door bijvoorbeeld drugsgeld wit te wassen, te frauderen met vergunningen, of buurtbewoners onder druk te zetten om criminele activiteiten te ondersteunen. Door deze verschuiving neemt niet alleen de criminaliteit toe, maar verliest men ook vertrouwen in de overheid. |
Zorg en veiligheid
Een goede verbinding tussen zorg en veiligheid is van belang ter voorkoming of verergering van onder andere jeugdcriminaliteit, radicalisering, (woon)overlast, huiselijk geweld en kindermishandeling. Het is onze ambitie om met het verder ontwikkelen van de gebiedsgerichte, groepsgerichte en persoonsgerichte aanpak de jeugdoverlast en jeugdcriminaliteit te verminderen. We zoeken hierbij actief het onderwijs op want zij heeft een steeds prominentere rol bij het tijdig signaleren van maatschappelijke trends en ontwikkelingen op het gebied van zorg en veiligheid. Daarom zetten we in op het versterken van bestaande netwerken met onze partners in de zorg, veiligheid, onderwijs en binnen de gemeentelijke organisatie. Dan is de kennis en zijn structuren om elkaar snel te vinden beschikbaar. We bieden trainingen aan om de deskundigheid op het gebied van radicalisering bij onderwijspartners verder te bevorderen, zodat zij in staat zijn radicalisering te herkennen en hebben zij handvatten voor het omgaan met polarisatie. Dit met als doel het vergroten van de weerbaarheid bij jongeren en hun omgeving tegen invloeden van het radicaal gedachtengoed. Het voorkomen dat woonoverlast ontstaat of verergert en het integraal en effectief ingrijpen bij meldingen van woonoverlast staat hoog op de agenda. Om dit te bereiken zetten we buurtbemiddeling en burgerparticipatie in, bijvoorbeeld in de vorm van de pilot met buurtambassadeurs. Daarnaast zetten we de integrale aanpak van woonoverlast in de volle breedte door; van overlast van personen met verward gedrag tot ernstige burenconflicten. De aanpak van huiselijk geweld, kindermishandeling en seksueel geweld is een gezamenlijke opgave van het sociaal domein en veiligheid. De ambitie is om geweld te stoppen en de gezinssituaties veilig te maken. Gezinnen die dat nodig hebben, krijgen hulp. Slachtoffers worden snel en blijvend in veiligheid gebracht. Plegers moeten worden aangepakt; om herhaling te voorkomen, maar ook als signaal naar het slachtoffer. Waar nodig en mogelijk wordt naast straf ook deelname aan een hulpverleningstraject als voorwaarde gesteld. Het terugdringen van overlast van personen met verward gedrag is een van de acht kernopgaven in het coalitieakkoord ‘Liefde voor Almere’. Hieraan werken we met een uitvoeringsplan waarin de aanpak per doelgroep, de crisisketen, deskundigheidsbevordering en preventie zijn uitgewerkt. |
Rampenbestrijding en crisisbeheersing
De gemeente heeft een belangrijke verantwoordelijkheid als het gaat om de veiligheid van haar inwoners, ook op het gebied van brandweerzorg, rampenbestrijding en crisisbeheersing. De gemeente Almere is zowel opdrachtgever als partner voor de Veiligheidsregio Flevoland. De colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten die behoren tot de regio Flevoland, hebben conform de vereisten uit de Wet veiligheidsregio’s, een gemeenschappelijke regeling “Veiligheidsregio Flevoland”. Hiermee zijn de gemeenten gezamenlijk opdrachtgever voor de Veiligheidsregio Flevoland. Daarnaast is de gemeente partner als het gaat om brandpreventie advies, het uitvoeren van de gemeentelijke taken bij een ramp of crisis (piketorganisatie) en eigenaar van de brandweerkazernes. De Veiligheidsregio Flevoland wordt de komende jaren verder doorontwikkeld om toekomstbestendig te worden. Uit een kwaliteitsmeting en benchmark is vast komen te staan dat er maatregelen nodig zijn om de paraatheid en slagkracht binnen de veiligheidsregio in de toekomst te kunnen blijven garanderen. Hiertoe wordt geïnvesteerd in paraatheid en slagkracht, het doorvoeren van nieuwe eisen op het gebied van vakbekwaamheid en arbeidshygiëne, het aanpassen aan een groter verloop onder vrijwilligers en het investeren in benodigde ICT-systemen. Naast het op orde brengen van de eigen veiligheidsregio wordt de samenwerking met de veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek en de GGD-organisaties in 2020 verder vormgegeven. De samenwerking heeft als doel om beter voorbereid te zijn op de veranderende risico’s (denk aan uitval nutsvoorzieningen, ICT-verstoringen, uitbraak infectieziekten, terroristische aanslagen), de slagkracht van met name de brandweerorganisatie te verbeteren en toekomstige (hogere) kosten te beperken. In aanloop naar de Floriade in 2022 wordt door de Floriade BV in 2020 een veiligheidsplan geconcretiseerd. De Floriade is een bijzonder evenement dat vraagt om een goede voorbereiding en afstemming met alle partners om de veiligheid van de vele internationale bezoekers, bezoek van hoogwaardigheidsbekleders en de extra (avond)evenementen te kunnen waarborgen. Met de Floriade BV en hulpdiensten wordt vooraf en tijdens de Floriade samengewerkt en afgestemd. Als gemeente adviseren en toetsen we het veiligheidsplan bij de vergunningverlening en adviseren we de Floriade in het voortraject gezamenlijk met de andere partners waaronder de politie, de brandweer de GGD en de GHOR. |