bedragen x € 1.000
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | ||||||||||||||||||||||||||||||
financiële besluiten | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
neutrale bijstellingen | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
administratieve bijstellingen | -229 | -13 | 11 | 11 | -37 | |||||||||||||||||||||||||||||
loon- en prijscompensatie | -101 | -389 | -389 | -389 | -389 |
Exploitatielasten brandweerkazernes
Jaarlijks ontstaat een tekort van circa € 100.000 op zowel eigenaars- als gebruikerslasten van de kazernes. Dit was ook in de jaarrekening 2018 zichtbaar. Oorzaak zijn prijsstijgingen voor met name de nutskosten, het correctief onderhoud (gebruikerslasten) en de onderhoudscontracten (eigenaarslasten).
Het tekort heeft betrekking op de locaties: Markerkant (€ 70.000), Veluwse Kant (€ 10.000) en Almere Buiten (€ 20.000).
Hogere bijdrage veiligheidsregio
In de bestuurlijke conferentie van de Veiligheidsregio Flevoland, gehouden op 26 augustus jl., zijn afspraken gemaakt over het op orde brengen van de Veiligheidsregio Flevoland. Uit een kwaliteitsmeting en benchmark is vast komen te staan dat er maatregelen nodig zijn om de paraatheid en slagkracht binnen de veiligheidsregio in de toekomst te kunnen blijven garanderen.
Zo investeert de veiligheidsregio in paraatheid en slagkracht, het doorvoeren van nieuwe eisen op het gebied van vakbekwaamheid en arbeidshygiëne, het aanpassen aan een groter verloop onder vrijwilligers en in de nodige ICT-systemen. Om deze maatregelen te kunnen uitvoeren wordt door de Veiligheidsregio voorgesteld de begroting met structureel € 3,5 miljoen te verhogen. Dit gebeurt in twee stappen. De eerste stap, € 1,5 miljoen, is al verwerkt in de programmabegroting Veiligheidsregio Flevoland 2019, die in juni in onze raad is besproken. De tweede stap wordt gezet in de begroting 2020 van de Veiligheidsregio Flevoland. De Veiligheidsregio legt de aangepaste begroting voor aan de gemeenteraad. De gemeenteraad kan zijn zienswijze kenbaar maken. Daarna neemt het bestuur van de Veiligheidsregio Flevoland hier een definitief besluit over.
Tijdens de bestuurlijke conferentie hebben de deelnemende gemeenten ook afspraken gemaakt over het verdelen van de gemeentelijke bijdrage aan de begroting van de veiligheidsregio. De huidige verdeelsleutel is gebaseerd op het “instapbedrag” bij de start van de veiligheidsregio in 2009 en op basis van oppervlakte en aantal inwoners. Het bestuur is voornemens over te gaan tot verdeling van de gemeentelijke bijdragen volgens het “gemeentefondsmodel”. Dit model betekent dat elke gemeente naar rato van de bijdrage die de gemeente ontvangt uit het gemeentefonds, sub-cluster brandweer en rampenbestrijding, bijdraagt aan de veiligheidsregio. De nieuwe verdeelsleutel is transparanter, beter uitlegbaar en wordt in veel andere veiligheidsregio’s ook toegepast. Voor Almere is het effect van invoeren van deze nieuwe verdeelsleutel dat de bijdrage minder oploopt de komende jaren. De wijziging van de verdeelsleutel vraagt een aanpassing van de Gemeenschappelijke Regeling. Deze wordt ook voor zienswijze aan de gemeenteraden voorgelegd.
Het bestuur is voornemens de nieuwe verdeelsleutel in te voeren met een ingroeipad van vijf jaar. Dit zou betekenen dat de nieuwe verdeelsleutel voor het eerst (deels) toegepast wordt op de begroting Veiligheidsregio Flevoland 2021 en bij de begroting van 2025 volledig ingevoerd is.
Brandweerkazerne Poort
Op dit moment zijn er drie brandweerkazernes in de gemeente Almere: bij de Markerkant, in Almere Buiten en bij de Veluwsekant. Het bouwen van een kazerne in Almere Poort is een gevolg van de uitbreiding van de gemeente Almere en het aantal inwoners door specifiek het gebied Almere Poort. Door middel van verplaatsing van de kazerne van de Markerkant naar de Hoge Kant te Almere Poort kan zowel de dekking in Poort als de dekking in Stad voldoende worden opgevangen. In deze programmabegroting is een kredietaanvraag opgenomen. De gemeente heeft de investering geraamd op € 11,45 miljoen. Op basis van een afschrijvingstermijn van 40 jaar en de exploitatiekosten van de huidige brandweerkazernes worden de gebouwgebonden lasten geschat op € 690.000 per jaar. De bouwtijd is naar verwachting 2,5 á 3 jaar. Hierdoor is de verwachting dat de nieuwe kazerne op zijn vroegst eind 2022 in gebruik wordt genomen.
Brandweerkazerne Markerkant
Op het moment dat de nieuwe brandweerkazerne in Poort in gebruik wordt genomen zal de kazerne aan de Markerkant uit gebruik worden genomen. Hierdoor vallen direct de kosten voor energie, schoonmaak en dagelijks onderhoud weg (€ 133.000). Uitgangspunt moet zijn dat er een andere bestemming voor Markerkant gevonden wordt (verkoop, sloop/herontwikkeling of verhuur). Hierdoor kan het volledige exploitatiebudget van € 544.000 vrijvallen.
Als verhuur, herontwikkeling of verkoop niet mogelijk is, zal het pand gesloopt worden. In dat geval zal de resterende boekwaarde van circa € 1,1 miljoen afgeboekt moeten worden en zal rekening gehouden moeten worden met sloopkosten van € 0,5 miljoen. Bij de eerstvolgende Perspectiefnota wordt een plan voorgelegd hoe om te gaan met verkoop/verhuur/herontwikkeling van deze kazerne.
Neutrale bijstellingen
Administratieve bijstellingen
Het gaat hier om technische budgetten in de begroting. We geven niet meer geld uit. Budgetten die niet op het goede programma staan worden hiermee op het juiste programma gezet, zodat budgethouders weten waar ze aan toe zijn. Omdat de gemeenteraad het budgetrecht heeft, moet dit via een formele begrotingswijziging. Dat is de reden waarom dit zo in de begroting wordt opgenomen.
Loon- en prijscompensatie
De budgetten zijn aangepast naar aanleiding van de loon- en prijsontwikkeling.