Bestedingsplan groot onderhoud en vervangingen
In het Bestedingsplan groot onderhoud en vervangingen 2020 is de programmering voor groot onderhoud en vervangingen in de openbare ruimte voor 2020 opgenomen. Onderlegger voor het bestedingsplan 2020 is het Meerjarenperspectief Beheer Almere (MPBA). In 2015 heeft uw raad bij de programmabegroting – ingestemd met de ontwikkeling van dit instrument. Het MPBA is een transparant afwegingskader, waarin naast technische grondslagen (veiligheid, functionaliteit), ook signalen vanuit de stad en bestuurlijke keuzes worden gewaardeerd en geprioriteerd in relatie tot de beschikbare middelen.
Per gebied (Buiten/Hout, Haven/Poort, Stad en Stedelijk) wordt toegelicht welke projecten er voor komend jaar gepland staan en welke projecten op de reservelijst staan.
Inleiding
Afwegingskader MPBA
Het afwegingskader bestaat uit een aantal door het college vastgestelde criteria, op zowel technisch als ook sociaal, economisch en maatschappelijk vlak. Elk criterium heeft een bestuurlijke wegingsfactor meegekregen. De criteria tellen dus niet allemaal even zwaar.
De groot onderhoud- en vervangingsprojecten die worden afgewogen op basis van genoemde criteria zijn van technische aard of komen voort uit wensen uit de stad. Het MPBA 2020 - 2023 bevat daarnaast een indicatief programma- voor de jaren 2021 tot en met 2023, waarbij duidelijk is welke activiteiten wij wel en niet (kunnen) uitvoeren.
Bij Programmabegroting 2017 is afgesproken dat we de komende jaren werken aan de doorontwikkeling van het MPBA. Hierbij hebben we aangegeven dit te doen door onder andere meer scherpte aan te brengen in de vertaling van de bestuurlijke koers binnen het stelsel van criteria en hun onderlinge weging. In 2019 zijn de criteria door het college aangepast en in lijn gebracht met de huidige bestuurlijke koers. Op basis van het hernieuwde afwegingskader zijn de projecten in het MPBA afgewogen. Dit heeft geleid tot het Bestedingsplan 2020, welke als bijlage bij de Programmabegroting wordt aangeboden.
In oktober 2019 heeft uw raad, na een technische uitleg, in een interactieve werksessie kennis en ervaring opgedaan met de methodiek van het MPBA, en met het hernieuwde afwegingskader en de wegingsfactoren in het bijzonder.
Versterken stedelijk beheer
In het Meerjarenperspectief Beheer Almere (MPBA) 2017 en 2018 is aangetoond dat er sprake is van een achterstand in het beheer en onderhoud. Begin 2018 is in kaart gebracht voor welk deel van deze achterstand het wenselijk is om deze op korte termijn in te lopen. Het gaat om achterstallig onderhoud van technische aard dat kan leiden tot beperkingen van het gebruik en kapitaalvernietiging. Er is sprake van een urgente achterstand van € 10,4 miljoen. In het coalitieakkoord is opgenomen dat we in de periode 2019 - 2022 incidenteel € 10,4 miljoen beschikbaar stellen om deze urgente achterstand in te lopen. In 2019 is hiervoor al € 4,4 miljoen beschikbaar gesteld; in 2020 stellen we aanvullend € 2,0 miljoen beschikbaar.
Met de toevoeging van de extra middelen aan het MPBA kan in 2020 een vervolg worden gegeven aan het plegen van groot onderhoud aan de Oosterdreef. Ook kan een deel van de achterstand in het onderhoud van de busbanen worden ingelopen, inclusief het vervangen van Abri’s. Door vertraging in de werkzaamheden Rondje Weerwater wordt de Limburgsebrug niet in 2019, maar in 2020 vervangen. Ook wordt de Dunlopbrug vervangen. In het groen worden de laatste werkzaamheden in de Stripheldenbuurt uitgevoerd en lopen we versneld een deel van de onderhoudsachterstanden van speelvoorzieningen in.
Hier staat tegenover dat we met de huidige financiële ontwikkelingen hebben moeten besluiten structureel € 0,9 miljoen te moeten besparen op het beheer en onderhoud, welke in 2020 wordt ingevuld door enkele projecten uit te stellen. Dit heeft tot gevolg dat het groot onderhoud aan bijvoorbeeld het ophogen van verzakte straten en het onderhoud aan wegen en bruggen wordt uitgesteld. De consequenties hiervan zullen voelbaar zijn in de stad, maar zien wij in het licht van de genoemde financiële ontwikkelingen als onvermijdelijk. Bij de perspectiefnota 2021 komen we met een structurele invulling.
Kaders
Het Bestedingsplan wordt in lijn met de geldende (beheer)kaders opgesteld. Dit betekent dat we het Bestedingsplan opstellen en uitvoeren in het kader van de Almere Principles, de beleidsambities Growing Green Cities, de Visie beheer openbare ruimte (2012), de Bestuursopdracht beheer en de overige vigerende beleidskaders (zoals het Bomenkader en het speelbeleid).
Met de projecten in het Bestedingsplan zorgen we voor een (sociaal) veilige en leefbare stad. Bij de uitvoering van onze werkzaamheden zullen we onze werkzaamheden veilig en efficiënt uitvoeren, waarbij we onze werkzaamheden afstemmen met andere werkzaamheden en activiteiten in de stad. Een voorbeeld hiervan is dat we in het stadscentrum van 15 november tot en met 1 januari geen (grote) werkzaamheden meer uitvoeren.
De projecten voeren we uit binnen het financiële kader voor groot onderhoud en vervangingen van
€ 18.173.000. Dit zijn kosten derden, exclusief apparaatskosten. Hierbij is voorrang gegeven aan de afspraken die zijn gemaakt binnen het MIPA en maatregelen naar aanleiding van de Bestuursopdracht Beheer. Waar mogelijk voeren we projecten uit met cofinanciering.
Reservelijst
Met het vaststellen van dit bestedingsplan wordt ook de reservelijst vastgesteld. Binnen het programmajaar kan het voorkomen dat projecten om uiteenlopende redenen niet door kunnen gaan. Om snel te kunnen schakelen is in het voorliggende bestedingsplan een reservelijst meegenomen. Een deel van deze projecten gaan we wel voorbereiden, maar nog niet aanbesteden. Een ander deel van de reservelijst zijn activiteiten die weinig voorbereiding vergen en die we kunnen realiseren wanneer dit nodig is. Deze lijst bestaat uit projecten die buiten het financiële kader van 2020 zijn gevallen.
Verwijderen houten bruggen in het kader van de Bestuursopdracht beheer
In de programmabegroting 2019 – 2022 is opgenomen welke bruggen, als gevolg van een maatregel in de Bestuursopdracht beheer, worden verwijderd. Het gaat om bruggen die vanuit het oogpunt van technische oogpunt toe zijn aan groot onderhoud en/of vervanging, en waarbij er vanwege de noodzakelijke besparingsmaatregel uit de Bestuursopdracht Beheer nu voor wordt gekozen om deze, in plaats van het uitvoeren van groot onderhoud of het doen van een vervangingsinvestering, te verwijderen.
De Twickelbrug, Groenbrug, Rooseveltbrug, Prinsenbrug, Schipbeekbrug en de Omroepbrug hebben we in de programmabegroting 2019 – 2022 benoemd als zijnde de bruggen die we in 2020 zullen gaan verwijderen. Deze maatregel van de Bestuursopdracht beheer kent echter vertraging wegens de maatschappelijke effecten die het verwijderen van een brug heeft op de leefomgeving. Dit betekent dat de Oranjewoudbrug, Zandbrug, Overheenbrug, Baarsbrug en de Pijnackerbrug, welke in 2019 geprogrammeerd stonden nog niet verwijderd zijn. Oorzaak hiervan is dat het verwijderen van een brug rechtstreeks ingrijpt op de gewoontes van bewoners van onze stad. Immers de brug waarover je altijd naar werk, school of sport loopt/fietst wordt verwijderd. Dit leidt tot veel klachten, lange juridisch kostbare procedures en dus tot vertraging in het uitvoering.
Het college is voornemens om, gelet op de maatschappelijke effecten van deze maatregel, bij de eindevaluatie van de Bestuursopdracht beheer (de wijze van invulling van) deze maatregel te heroverwegen.
Financiën
Het programma is gebiedsgericht opgebouwd, en daarnaast onderscheiden we een aantal stedelijke projecten. De totale programmering voor 2020, ingedeeld in gebied en soort uitgaven, staat in onderstaande tabel.
bedragen x € 1.000
| totaal | water | vri/ovl | infra | spelen | groen | woonwijken |
Buiten/Hout | 5.507 | 0 | 0 | 2.433 | 292 | 126 | 2.800 |
Haven/Poort | 2.414 | 35 | 0 | 1.648 | 100 | 330 | 300 |
Stad | 6.682 | 255 | 0 | 2.273 | 643 | 144 | 3.050 |
Stedelijk | 3.570 | 0 | 945 | 1.790 | 180 | 829 | 0 |
Totaal | 18.173 | 290 | 945 | 8.144 | 1.215 | 1.429 | 6.150 |
De bestedingen per discipline worden in onderstaande diagram weergegeven.
Bestedingsplan 2020
procent
Hieronder wordt per gebied (Buiten/Hout, Haven/Poort, Stad en Stedelijk) toegelicht welke projecten er voor komend jaar gepland staan en welke projecten vooralsnog op de reservelijst staan.
Almere Haven / Poort
Groot Onderhoud Wijken
In 2019 gaan wij verder met de voorbereiding en start van het groot onderhoud de Marken en de Hoven. Hierbij is het groot onderhoud een kans voor de stedelijke vernieuwing van Almere Haven en de binnenring in het bijzonder en is het groot onderhoud een kans voor klimaatadaptatie, verduurzaming en circulariteit. We onderzoeken bij deze groot onderhoudsprojecten de mogelijkheden om, door middel van werk met werk maken, een bijdrage te leveren aan de energietransitie.
We realiseren ons dat het koppelen van het groot onderhoud aan de ambitie om meerdere bestaande woningen gasloos te maken van invloed kan zijn op de planning. Tegelijkertijd kan het ook mogelijkheden bieden om in samenwerking met het sociaal domein te onderzoeken op welke wijze het groot onderhoud een bijdrage kan leveren aan de sociaal- maatschappelijke problematiek.
Om het riool blijvend te verbeteren en verstoppingen te voorkomen zijn ingrepen in het rioolstelstel noodzakelijk in de Hoven. In 2018 zijn we gestart in de Schoolstraat en Goedewerf, in 2019 is dit voortgezet naar de Middenhof en in 2020 vinden werkzaamheden plaats aan het rioolgemaal (212-0).
Infra
Haven is het oudste stadsdeel en met name in de wijken waar het groot onderhoud nog enige tijd op zich laat wachten is behoefte aan een meer planmatige aanpak voor de elementverharding. Daarmee voorkomen we functieverlies van bepaalde delen, met name veroorzaakt door zetting en boomwortelopdruk. In 2019 zijn we hier mee gestart. Dit zetten we voort in 2020.
In 2019 zijn we gestart met het groot onderhoud aan de Oosterdreef in Almere Haven. De Oosterdreef heeft door het intensieve autogebruik behoefte aan een opknapbeurt. Door gewijzigde geluidswetgeving moet daarbij ook rekening worden gehouden met het geluidsniveau en de geluidswering. Hierbij willen we het landschappelijke en verkeerskundige ontwerp voor de Oosterdreef ontwikkelen in lijn met de principes die wij ook hebben gehanteerd voor het ontwerp van de Westerdreef. In 2020 worden de werkzaamheden voortgezet en afgerond.
Ook zullen de armaturen van de straatverlichting in meerdere wijken worden vervangen voor de duurzamere LED variant en worden veiligheidsaanpassingen gedaan aan bruggen en brugleuningen zodat deze voldoen aan de wet- en regelgeving. Daarnaast vervangen we de Dunlopbrug. Uit inspecties komt naar voren dat de liggers vervangen moeten worden. Omdat de hoofddraagconstructie op onderdelen ook aan vervanging toe is, wordt de gehele brug in 2020 vervangen. Dit om te voorkomen dat de brug moet worden afgesloten. De Dunlopbrug ligt in het verlengde van de Luidsprekerbrug, welke bij de werkzaamheden aan de A6 is vervangen. Vervanging van de Dunlopbrug sluit hier goed op aan.
Groen
We plegen groot onderhoud aan de bomen aan de Westerdreef. Hiermee waarborgen wij de veiligheid en wordt het bomenbestand verder verduurzaamd. Dit zorgt ervoor dat de bomen de levensduur bereiken die ze kunnen bereiken en voorkomt daarmee vervroegde afschrijving van het bomenbestand. Dit geldt ook voor het areaal aan bosplantsoen (hoog opgaand struikgewas). In 2018 en 2019 zijn we met de eerste werkzaamheden gestart, dit zetten we in 2020 voort.
We vervangen de populierenstructuur aan de Brikweg. Dit doen we zodat er een gezonde en complete laanstructuur ontstaat, met het oog op een gezonde en lange levensduur.
Water
De werkzaamheden aan de havenkom worden komend jaar verder vormgegeven. Doelstelling is om het kwaliteitsniveau van de havenkom te verhogen. Dat betekent investeren in de functionaliteit van onder meer steigers, verlichting en watersystemen. Maar ook in beleving, sfeer en aantrekkelijkheid. Naast dat er een havenkantoor wordt ontwikkeld zal er ook worden geïnvesteerd in herkenbaarheid en uitstraling van de havenkom.
Reservelijst Almere Haven en Poort
In 2020 zijn er geen reserveprojecten voor Almere Haven geprogrammeerd.
Almere Buiten / Hout
Groot Onderhoud Wijken
In 2019 wordt verder gegaan met het groot onderhoud in de wijken Bloemenbuurt en Regenboogbuurt. Dit groot onderhoud wordt in samenspraak met de bewoners uitgevoerd. Ten aanzien van de Regenboogbuurt is het streven de kleurstelling van deze wijk te behouden, ook in het groot onderhoud. Daarnaast wordt het groot onderhoud Regenboogbuurt volledig circulair uitgevoerd en wordt er aandacht besteed aan wateroverlast, hittestress en bodemdaling. Wegens vertraging bij de WBV alliantie worden de laatste werkzaamheden van het groot onderhoud Hoofdstedenbuurt in 2020 uitgevoerd.
Infra
In 2019 is gestart met de voorbereidingen voor het groot onderhoud aan de Spectrumdreef, in 2020 wordt overgegaan tot uitvoering van de werkzaamheden. Door scheurvorming en verzakking van de weg is groot onderhoud noodzakelijk om de veiligheid van de weg te kunnen waarborgen. In 2020 starten we met het groot onderhoud aan de Bostonweg, de Groenekadeweg en de Grote Vaartweg.
We vervangen in 2020 de Michauxbrug, voor een brug met een langere levensduur van naar verwachting 50 jaar. Vanwege de slechte technische staat is de functionaliteit in het geding. Uit de inspecties blijkt dat de liggers vervangen moeten worden en dat de constructie op onderdelen niet meer voldoet.
Het gezondheidscentrum Molenwiek is verhuisd naar de Bouwmeesterbuurt, waardoor de parkeerdruk fors is toegenomen in deze omgeving. Om die reden worden enkele extra parkeerplaatsen aangelegd. Op de oude locatie van het gezondheidscentrum zullen woningen worden gerealiseerd. Hiervoor wordt de openbare ruimte heringericht. Vanuit beheer dragen wij bij aan deze ontwikkeling. Daarnaast zullen de armaturen van de verlichting in meerdere wijken worden vervangen voor de duurzamere LED variant en worden veiligheidsaanpassingen gedaan aan bruggen en brugleuningen zodat deze voldoen aan de wet- en regelgeving.
Groen
De werkzaamheden in de Stripheldenbuurt bestaat uit 3 fases. In 2019 zijn we gestart. De laatste werkzaamheden worden in 2020 en 2021 uitgevoerd teneinde het achterstallig onderhoud in te lopen, het bomenbestand te verduurzamen en de veiligheid te waarborgen. Dit geldt ook voor het groot onderhoud aan de bomen in Middachtenlaan, welke werkzaamheden in 2020 zullen worden uitgevoerd.
Water
In 2020 wordt geen groot onderhoud uitgevoerd.
Reservelijst Almere Buiten en Hout
- Herprofilering straat van Florida
- Groot onderhoud Vlotbrugweg
- Herstraat Eesterenplein
Almere Stad / Centrum
Groot Onderhoud Wijken
In 2020 wordt verder uitvoering gegeven aan fase 3 en 4 van het groot onderhoud Stedenwijk Midden en Zuid. Daarnaast worden de voorbereidingen van het groot onderhoud in Muziekwijk Zuid voortgezet. Dit betekent een kwaliteitsinjectie van de wijken voor de komende tientallen jaren. We zorgen voor het ophogen van verzakkingen, kwaliteitsverbetering van het groen, verduurzamen van openbare verlichting, oplossen van parkeerproblematiek en het verhogen van de sociale veiligheid.
Infra
In 2020 zetten we de werkzaamheden aan het Chinees graniet in het Stadscentrum voort. We vervangen de huidige voegen voor flexibele voegen. De huidige voegen zijn gebarsten en zijn toe aan vervanging. Daarnaast wordt het groot onderhoud aan de Hollandsedreef voortgezet en afgerond in 2020, in verband met de technische staat van het asfalt. Het asfalt van deze weg kent scheuren en verzakkingen en is in het kader van de veiligheid toe aan groot onderhoud. Vanuit het MIPA wordt het Spoorbaanpad verbreed. Vanuit beheer dragen we hier aan bij.
In de wijken waar nog geen groot onderhoud gepland staat zullen we de meest ernstige en onveilige situaties aanpakken. Zo is de bestrating (en het groen) van de Mandolinestraat tussen de 40 en 50 cm verzakt. Bij regen blijft het water liggen door de diverse verzakkingen. Op deze locatie wonen veel senioren die hun woning moeilijk kunnen betreden door de verzakkingen. In 2020 plegen we groot onderhoud, zodat de woningen weer goed toegankelijk zijn voor onze (g)ouderen in Almere. Daarnaast herstraten we de meest slechte delen van de Grace Kellystraat en Trommelstraat omdat deze verzakkingen kent en scheef ligt.
De Limburgsebrug wordt in verband met de slechte staat waarin deze verkeert vervangen. Dit wordt gedaan in combinatie met het rondje Weerwater, zodat we werk met werk kunnen maken. Ook draagt beheer bij aan het vernieuwen van de dynamische stadsafsluiting Esplanade in verband met de werkzaamheden aan de Esplanade.
De Breukelenbrug wordt vervangen in verband met het bereiken van de einde levensduur en de matige technische staat waarin de brug verkeert en de Cruquiusbrug wordt in verband met de slechte technische staat vervangen door een dam/duiker.
Ook zullen de armaturen van de verlichting in meerdere wijken worden vervangen voor de duurzamere LED variant en worden veiligheidsaanpassingen gedaan aan bruggen en brugleuningen zodat deze voldoen aan de wet- en regelgeving. Meerdere (verkeers)borden zijn aan vervanging toe, deze zullen in 2020 worden vervangen.
Groen
Enkele bomen in het Lumièrepark worden verplant of verwijderd, zodat de overige bomen de ruimte krijgen om volledig uit te groeien. Hiermee zorgen we voor een duurzaam bomenbestand. Er wordt ook onderhoud gepleegd aan de eiken aan de Hagevoortdreef. Er staan op dit moment teveel eiken, waardoor ze niet volledig kunnen uitgroeien en de levensduur wordt beperkt. De overige eiken zullen we waar mogelijk verplanten. Dit zorgt er tevens voor dat de plaagdruk van de eikenprocessierups wordt verminderd. De populieren aan de Strubbeweg Veluwsekant zijn aan het einde van de levensduur en worden vervangen.
We vervangen de pluispopulieren langs de Palmpolstraat, omdat deze tot ernstige overlast leiden voor de omliggende bedrijven en hun bedrijfsvoering schade toebrengen. De laatste werkzaamheden in het groen van het Beatrixpark worden in 2020 uitgevoerd.
Water
Er worden natuuroevers aangelegd in de Noorderplassen en het Weerwater zodat wij voldoen aan de Europese Kaderrichtlijn Water. In 2019 zijn we gestart met de eerste werkzaamheden. Deze worden in 2020 voortgezet. Daarnaast wordt er in het kader van de herontwikkeling van de Esplanade een bijdrage geleverd aan de waterhuishouding van de Esplanade.
Reservelijst Almere Stad
- Herstel trottoir, parkeervakken en molgoten Muziekwijk Noord
- Herstellen voetpaden Leeghwaterplas
- Aanpassen aanbrengen drempels Almere Stad
- Wortelopdruk Muziekwijk, Tussen de Vaarten en Literatuurwijk
- Herstraten Gezellenhof
Stedelijke opgaven
Infra
Het onderhoud van de busbanen vindt jaarlijks plaats. In 2020 worden extra middelen vrij gemaakt om de technische achterstand in te lopen. Verder gaan we bij groot onderhoud asfalt de detectielussen ten behoeve van de verkeersregelinstallaties herstellen en vervangen we enkele abri’s, zodat deze weer een goede en veilige wachtplaats voor reizigers zijn.
In het kader van de bestuursopdracht, verduurzamen openbare verlichting, worden er in 2019 circa 3000 armaturen in geheel Almere omgebouwd naar LED. Ook worden verschillende VRI’s aan dreven vervangen door iVRI’s. Dit bevordert de doorstroming en voorkomt onnodige opstoppingen. Daarnaast vervangen we enkele voedingskasten van de openbare verlichting, hiermee voorkomen we dat de verlichting uitvalt door storingen in verouderde voedingskasten.
Groen
De massaal oprukkende essentaksterfte is in heel Nederland een probleem en leidt ook in Almere leiden tot een versneld vervangingsprogramma voor essen, zowel als laanboom als in de bosvakken. De essentaksterfte vormt een risico voor de veiligheid. We zijn gestart met het verwijderen en vervangen van deze essen in 2018. In 2019 hebben we dit voortgezet en ook in 2020 loopt dit vervangingsprogramma door. Hierbij volgen we het ritme van de ziekte. Ook zetten we het omvormen van de populierenopstanden in de bosgebieden voort. Deze populieren hebben het einde van hun levensduur bereikt en worden vervangen door soorten met een langere levensduur. Verder is er achterstand ontstaan in enkele bosgebieden, welke (evenals in 2019) verder wordt ingelopen. We brengen in 2020 ook in kaart wat de onderhoudstoestand is van de beplantingsvakken, zodat we het programma voor de komende jaren kunnen opstellen.
Water
In 2020 wordt geen groot onderhoud uitgevoerd.
Spelen
In 2019 is het speelbeleid door de raad vastgesteld. Met dit beleid als uitgangspunt zal er komend jaar onderhoud worden gepleegd aan meerdere speeltoestellen en ondergronden van speeltoestellen in de gehele stad. Een aantal speeltoestellen zijn aan het einde van de levensduur. Deze worden deels vervangen en – in het kader van de besparingsmaatregelen Bestuursopdracht Beheer – deels weggehaald en niet teruggeplaatst. De speeltoestellen waar we in 2020 groot onderhoud aan plegen of vervangen zijn:
- Speelbuurt 30 in de Grienden
- Speelbuurt 84 en 85 in de Molenbuurt
- Speelbuurt 139 en 97 in de Regenboogbuurt
- Speelbuurt Muzenpark
- Speelbuurt 127 in Literatuurwijk
- Speelbuurt 126 in Literatuurwijk
- Speelbuurt 134 in Stedenwijk
- Speelbuurt 43 in Filmwijk
- Speelbuurt 49 in Parkwijk
- Speelbuurt 40 in Filmwijk
- Speelbuurt 131, 132 en 133 in Muziekwijk-Zuid
Onderstaand wordt dit op kaart weergegeven.
Reservelijst Stedelijk
- Verstevigen van bermen van wegen buiten de bebouwde kom