We willen een toegankelijke en dienstverlenende organisatie zijn, zowel intern als extern. In onze bedrijfsvoering geven we hier op verschillende manieren invulling aan. We investeren in onze aanpak om waar mogelijk zaken op een klantgerichte wijze op te pakken, af te handelen en te leren van elkaar. We hebben oog voor de diverse stad die Almere is bij onze werving en selectie van nieuw personeel, en werken daarnaast aan onze digitale bereikbaarheid en dienstverlening.
Binden en boeien van personeel
De krapte op de arbeidsmarkt duurt nog altijd voort. In tegenstelling tot een aantal jaar geleden neemt het aanbod van geschikte kandidaten af. We blijven daarom in 2020 werken aan de verbetering van onze recruitmentfunctie om de juiste kandidaten te vinden en binnen te halen. In plaats van passief af te wachten benaderen we waar mogelijk kandidaten actief. Ook in onze wervings- en selectieprocedure maken we steeds meer gebruik van andere manieren om kandidaten te boeien en verleiden. Tegelijkertijd worden we door de schaarste aan kandidaten ook gedwongen onze eisen soms bij te stellen, staan vacatures langer open en zullen we gebruik moeten blijven maken van inhuur. Naast het aantrekken en binden van nieuw personeel, investeren we blijvend in de kwaliteit en het ontwikkelpotentieel van onze huidige medewerkers. We willen in 2020 extra aandacht schenken aan de betrokkenheid en tevredenheid van medewerkers. Hiervoor zullen allereerst de bestaande instrumenten die helpen om op een goede manier een gesprek te voeren, ingezet worden om het potentieel en de ontwikkeling van medewerkers beter in beeld te krijgen, maar zullen we ook een nieuwe wijze van meten en versterken van medewerkerstevredenheid in gaan zetten. We willen de beste persoon op de juiste positie hebben. Daarbij moet elke medewerker, ongeacht geslacht, huidskleur of wat dan ook, zich welkom voelen om hier te werken. |
Informele aanpak
In Almere werken we al een aantal jaar met de informele aanpak. Dit komt erop neer dat we op een natuurlijke en informele manier contact met onze inwoners hebben. Als er een probleem is sturen we geen brief, maar pakken we de telefoon. Bij nieuwe ruimtelijke plannen zoeken we onze inwoners op, om van hen te horen wat ze er van vinden. Kortom we willen denken vanuit de belangen van onze inwoners. We willen deze manier van werken verder uitbreiden. We investeren middels training en scholing in de vaardigheden van medewerkers. Daarnaast willen we graag blijven leren van de besluiten die we nemen, juist ook wanneer hier bezwaar tegen wordt gemaakt. We toetsen bij geschillen daarom opnieuw of we daadwerkelijk het juiste besluit genomen hebben. De behandeling van een bezwaar zetten we niet in als middel om ons gelijk te halen, maar om de rechtvaardigheid van een besluit nogmaals te toetsen en hiervan te leren. We gaan hierbij de primaire beslisser inzetten i.p.v. dit volledig te beleggen bij een jurist. Deze aanpak moet ons helpen betere beslissingen te nemen en, waar dit nodig is, het bezwaarproces te verbeteren. |
ICT
Met de geplande inwerkingtreding van de Omgevingswet in 2021 is er vanwege de invoering van het Digitale Stelsel Omgevingswet automatisch een belangrijke taak weggelegd voor de ondersteuning vanuit ICT. Dit digitaal stelsel is de ruggengraat van de Omgevingswet en dient alle informatie te bevatten om omgevingswetbesluiten te kunnen nemen en vergunningaanvragen en meldingen te kunnen ontvangen. Het vervangt daarmee de bestaande toepassingen Omgevingsloket online, Activiteitenbesluit Internet Module (AIM) en ruimtelijkeplannen.nl. Ondanks dat de Omgevingswet meer is dan alleen systemen, vormt dit digitaal stelsel wel de basis. In 2020 zal de tijdige inrichting en koppeling van bestaande systemen ten behoeve van het Digitaal Stelsel Omgevingswet veel van onze aandacht, tijd en capaciteit vragen. Een andere grote opgave waarmee we in 2020 te maken krijgen is de verbetering van de informatievoorziening op het gebied van zorg en welzijn. Waar nu nog gebruik gemaakt wordt van meerdere systemen gaan we in 2020 een start maken met een centraal systeem. Dit moet de informatievoorziening verbeteren die ons uiteindelijk beter helpt te sturen op (de kosten van) te verlenen zorg. Daarnaast zetten we verder in op het minimaliseren van analoge informatiestromen. Met een voorinvestering van € 0,9 miljoen verwachten we onze systemen zo op orde te brengen dat het mogelijk is om structureel € 0,4 miljoen per jaar te besparen. |