EMU-saldo
EMU-saldo
Als gevolg van Europese regelgeving mogen EU-lidstaten een begrotingstekort (het zogenaamde EMU-saldo; Economische en Monetaire Unie) hebben van maximaal 3,00% van het bruto binnenlands product. Het aandeel van gemeentes in het EMU-tekort is 0,27%. De EMU-systematiek werkt op een andere manier dan het baten-lastenstelsel dat decentrale overheden hanteren. Investeringen en uitgaven die worden gedekt uit reserves tellen bijvoorbeeld niet mee in het saldo van de gemeentebegroting, maar tellen wel door in het EMU-saldo. Bij een sluitende begroting kan een gemeente daardoor toch een negatief EMU-saldo hebben.
Om een beeld te kunnen vormen van het totale begrotingstekort van alle Nederlandse overheden dienen ook gemeenten in beeld te brengen welk EMU-saldo zij verwachten.
bedragen x € 1 miljoen | |||||
omschrijving | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
resultaat voor reserves | -28 | -12 | 1 | 41 | 37 |
+ afschrijvingen t.l.v. exploitatie | 18 | 17 | 17 | 17 | 17 |
+ bruto dotaties aan post voorzieningen t.l.v. exploitatie | 23 | 21 | 21 | 20 | 20 |
- investeringen (im)materiële vaste activa | -60 | -60 | -60 | -60 | -60 |
+ niet in exploitatie verantwoorde baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
+ desinvesteringen (im)materiële vaste activa | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
- niet in exploitatie verantwoorde baten desinvesteringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
- lasten grondexploitatie | -89 | -97 | -110 | -73 | -94 |
+ niet in exploitatie verantwoorde baten grondexploitatie | 111 | 152 | 174 | 142 | 140 |
- lasten transacties met derden op balanspost voorzieningen | -20 | -23 | -14 | -16 | -15 |
- lasten i.v.m. transacties met derden op balanspost reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
- verkoop van effecten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
saldo | -45 | -1 | 30 | 71 | 45 |
Te zien is dat er in 2019 een EMU-tekort is. Dit komt met name doordat er in 2019 veel reserves zijn vrijgevallen en er wel substantieel wordt geïnvesteerd. In de jaren na 2020 normaliseert het EMU-saldo. Het EMU-saldo in de laatste drie jaren (2021-2023) is nu nog niet in te schatten, omdat de investeringen voor deze jaren deels nog bepaald moeten worden. Dit wordt versterkt doordat in 2022 de nieuwe FVA tranche start. Hoe het programmaplan van de nieuwe tranche eruit komt te zien en welke investeringen hieruit betaald gaan worden is nog niet duidelijk.