Afvalstoffenheffing
Tariefmaatregelen 2020
In onderstaande tabel zijn de voorgestelde tariefmaatregelen in beeld gebracht. In totaal gaat het tarief met € 26,10 per aansluiting omhoog.
bedragen x € 1,-
omschrijving | in % | bedrag | tarief |
tarief 2019 | 352,08 | ||
1.trendmatige verhoging | 2,20% | 659.000 | 7,75 |
2.prijs en hoeveelheid effecten papier | 0,67% | 200.000 | 2,35 |
3.PMD opbrengsten | 2,54% | 760.000 | 8,94 |
4.bioafval GFT | 0,87% | 262.000 | 3,08 |
5.restafval | 1,81% | 542.000 | 6,38 |
6.ophalen oud papier | -0,68% | -204.000 | -2,40 |
totaal veranderingen | 7,41% | 2.217.000 | 26,10 |
tarief 2020 | 378,18 |
De economische groei leidt tot een groei van de hoeveelheid afval. Tegelijkertijd (of daardoor) dalen de tarieven en prijzen op de wereldmarkt voor grondstoffen. Het moeilijker kunnen afzetten van grondstoffen en het slechter scheiden van het afval door de inwoners leidt bovendien tot een kritische beoordeling van afnemers/ intermediairs/ toezichtorganisaties op de kwaliteit en mate van vervuiling van de diverse grondstofstromen. Dit leidt tot hogere verwerkingskosten. In 2019 ontstaat hierdoor een tekort van € 1,8 miljoen. De helft hiervan hebben we bij de perspectiefnota al opgelost.
Door deze ontwikkelingen stijgen de kosten in 2020 met € 2,2 miljoen. Dit wordt doorberekend in de afvalstoffenheffing. Het tarief stijgt daardoor in 2020 met € 26,10. Dit is in strijd met de door uw raad aangenomen motie RG-189 (geen lastenverzwaring voor inwoners).
Aan het eind van dit jaar komen we met een voorstel voor een nieuw afvalinzamelsysteem. Daarbij zullen we u drie scenario's voorleggen.
- Vooralsnog gaan we voor het meerjarenperspectief uit van het scenario waarin we het tarief in 2021 terugbrengen tot het niveau van 2019 (met uitzondering van de inflatiecorrectie).
- Naast dit scenario zullen we u ook een scenario voorleggen waarbij wordt uitgegaan van optimale service en dienstverlening aan onze inwoners. Dit brengt hogere tarieven met zich mee.
- Het derde scenario gaat uit van de doelstelling om het restafval zoveel mogelijk te verminderen. Hiermee worden de kosten van verbranding zo laag mogelijk en de inkomsten uit grondstoffen zo hoog mogelijk.
1. Trendmatige verhoging
Vanwege de loon- en prijsontwikkelingen wordt de afvalstoffenheffing met € 7,75 verhoogd.
2. Prijs en hoeveelheid effecten op de afvalmarkt
De afgelopen jaren is de papierprijs gedaald. In 2017 ontvingen wij nog een garantieprijs van € 120 per ton; deze daalde in 2018 naar € 105 per ton. Medio 2019 ontvangen we voor papier de garantieprijs van € 83 per ton. De dalende trend in prijs en hoeveelheden zet door. Dit leidt tot een lagere opbrengst van € 0,2 miljoen. Om dit nadeel af te dekken, wordt het tarief met € 2,35 verhoogd.
3. PMD opbrengsten
Ook hiervoor valt de vergoeding die wij ontvangen lager. Dat komt doordat het uitsorteerpercentage is gedaald van 51% naar 43%. Van de 1.000kg aangeleverde PMD wordt gemiddeld over 430 kg een vergoeding betaald. De (PMD) opbrengst bestaat uit een vergoeding van de HVC op basis van de ingezamelde hoeveelheid PMD ná uitsortering.
Deze daling van de opbrengst komt voort uit het overaanbod van plastics op de Europese markt. Als gevolg van strengere importregels, worden bepaalde plastics niet langer door China geaccepteerd. Hierdoor is een overaanbod van plastics ontstaan op de Europese markt. Hierdoor is de vergoeding die wij hiervoor ontvangen gedaald.
Daarnaast is ook de recycler kritischer geworden, omdat er onvoldoende verwerkingscapaciteit beschikbaar is. Hierdoor kunnen PET trays (bijvoorbeeld vleeswaren of koekbakjes) niet meer worden aangeleverd bij de recycler. Bovendien mag het plastic in PMD alleen nog maar bestaan uit verpakkingsplastics. Dit is terug te zien in het uitsorteerpercentage. De verwachting is dat dit percentage een blijvende daling laat zien in verband met de aangescherpte normen. Binnen het Platform Ketenoptimalisatie worden nieuwe afspraken uitgewerkt om de inzameling en recycling van verpakkingen in Nederland te verbeteren.
4. Bioafval GFT
Voorts is ook door veelvuldig afkeur van groente-, fruit en tuinafval (GFT) sprake van een nadeel. Om het risico hiervan te beperken, hebben wij in de loop van 2019 interventies ingezet, zoals nasorteren, communicatie en handhaving. Daarvan is zichtbaar dat de maatregelen inmiddels effect sorteren, maar komen we helaas nog niet uit onder de gestelde norm van 5% toegestane afkeur.
Voor 2020 gaan we er van uit dat er een betere scheiding plaatsvindt, als gevolg van doorgevoerde maatregelen, waardoor de hoeveelheid GFT-afval met circa 15% afneemt ten opzichte van 2019. Echter wordt er nog wel in de meer vervuilde (winter)maanden rekening wordt gehouden met een te betalen vervuilingstoeslag, waardoor per saldo sprake is van een nadeel van € 0,26 miljoen.
5. Restafval
Door de economische groei is de bedrijvigheid toegenomen, waardoor er meer (nieuwe) woningen worden opgeleverd dan in vorige jaren en er ook meer verbouwingen aan bestaande woningen plaats vinden. Hierdoor zijn de kosten voor de inzameling van grofvuil en illegale dumpingen (circa € 0,1 miljoen) toegenomen. Daarnaast is de hoeveelheid restafval ook nog gestegen doordat de GFT-stroom schoner aangeleverd wordt.
6. Ophalen oud papier: voortaan 1x per 4 weken
Door verdergaande digitalisering zien we een afname bij de inzameling van papier, waardoor de minicontainers niet meer vol worden aangeboden door de inwoners. De frequentie van ophalen van papier wordt daarom m.i.v. 1 januari 2020 verlaagd van 1x per 2 weken naar 1x per 4 weken. Dit levert een besparing op van € 0,2 miljoen.
Kostendekkendheid tarief
In onderstaande tabel hebben wij de kosten en opbrengsten van de afvalstoffenheffing na verwerking van de tariefmaatregelen in beeld gebracht. Zoals uit onderstaande tabel blijkt is de afvalstoffenheffing niet kostendekkend. Dit komt door drie beleidskeuzes:
- de kosten van kwijtschelding van afvalstoffenheffing voor de minima worden niet volledig aan het tarief toegerekend. Dit mag wel;
- het ondergronds afvaltransport systeem (OAT) wordt alleen in het stadscentrum gebruikt. Daarom zijn de kosten van dit systeem niet in het tarief opgenomen
- niet alle de overhead die je mag toe rekenen aan de afvalinzameling wordt daadwerkelijk in rekening gebracht via de afvalstoffenheffing.
bedragen x € 1.000
afvalstoffenheffing | bpe 2019 | maatregelen | trend | bpe 2020 | bedrag |
lasten | |||||
apparaatskosten stadsreiniging | -86,81 | 1,52 | -2,49 | -87,77 | -7.458 |
apparaatskosten afdelingen belastingen, ictar, vth en callcenter | -9,80 | -0,31 | -10,11 | -859 | |
programmakosten | -210,45 | -8,09 | -2,91 | -221,45 | -18.818 |
recycling perrons | -7,13 | -0,04 | -7,17 | -609 | |
kwijtschelding afvalstoffenheffing | -21,40 | -0,19 | -21,59 | -1.834 | |
afdelings- en concernoverhead | -56,52 | -1,13 | -57,65 | -4.898 | |
voorziening dubieuze debiteuren | -5,1 | -0,08 | -5,18 | -440 | |
compensabele btw | -39,97 | -0,6 | -40,57 | -3.447 | |
subtotaal lasten | -437,18 | -6,57 | -7,75 | -451,49 | -38.363 |
baten | |||||
afvalstoffenheffing | 352,08 | 18,35 | 7,75 | 378,18 | 32.134 |
restfracties | 53,11 | -11,78 | 41,32 | 3.511 | |
subtotaal baten | 405,19 | 6,57 | 7,75 | 419,5 | 35.645 |
tekort | -31,99 | 0 | 0 | -31,99 | -2.718 |
percentage kostendekkendheid | 93% | 100% | 100% | 93% | 93% |
aantal objecten afvalstoffenheffing | 84.969 | ||||
heffing per object | 352,08 | 18,35 | 7,75 | 378,18 | 378,18 |