Wabo-leges
Maatregelen en afspraken
Bij de programmabegroting wordt jaarlijks de actualisatie van de lasten van de Wabo-vergunningverlening en de voor deze dienstverlening in rekening te brengen leges aan uw raad voorgelegd. Uitgangspunt voor de Wabo-leges is dat deze als groep legestarieven kostendekkend zijn.
Bij de tariefstelling wordt uitgegaan van kruissubsidiëring. Dit houdt in dat de leges voor de kleinere bouwaanvragen minder dan kostendekkend zijn en dit tekort wordt aangevuld door de leges voor grotere bouwaanvragen die meer dan kostendekkend zijn. Bij de programmabegroting 2019 is aangegeven dat de behandeling van aanvragen in innovatieve en complexe gebieden aanzienlijk hogere kosten met zich meebrengt. Het gaat dan om bouwprojecten met een innovatief of duurzaam karakter, waarmee voor een deel vooruit wordt gelopen op de komst van de Omgevingswet (OW) en Wet kwaliteitsborging (Wkb). Voor 2019 en ook voor 2020 verwachten wij dat deze binnen de geraamde legesinkomsten worden gedekt. Gelet op alle ontwikkelingen op het gebied van de omgevingsvergunningen en in afwachting van de resultaten van het onderzoek naar de financiële impact daarvan worden nu geen principiële wijzigingen in de legessystematiek voorgesteld. Voor 2021 en volgende jaren wordt dit meegenomen als integraal onderdeel van het gesprek over de bekostiging van afdeling Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) onder de OW en Wkb.
Met ingang van 2019 is de kortingsregeling voor gecertificeerd ingediende aanvragen voor woningen verbeterd. De korting is 30% met een maximum van € 25.000 per aanvraag. In het kader van het experiment vergunningverlening en toetsing OW en Wkb Floriade wordt deze regeling uitgebreid tot alle bouwaanvragen. Daarnaast voeren wij een aanvullende korting voor van15% met een maximum van € 12.500 per aanvraag in als ook het toezicht tijdens de bouw gecertificeerd wordt uitgevoerd. Uitgangspunt is da de korting de gemeente geen geld kost en de gemeentelijke kosten in gelijke mate afnemen.
Pas achteraf kan worden vastgesteld of aan alle voorwaarden is voldoen en of de korting van toepassing is. Voor het vermoedelijke kortingsbedrag zal daarom uitstel van betaling worden verleend.
Tenslotte hebben wij een aantal aanpassingen verwerkt om de legestarieven beter aan te laten sluiten op de dagelijkse praktijk of veranderde wetgeving.
- Zo komt het steeds vaker voor dat wij worden geconfronteerd met bewoners en/of aannemers die een vergunning aanvragen voor het gebruik van de openbare weg (bijvoorbeeld voor het plaatsen van een container of een hijskraan) nadat wij een illegale situatie hebben geconstateerd. In dergelijke gevallen vinden extra werkzaamheden plaats. Dit komt doordat dergelijke aanvragen met voorrang op lopende aanvragen beoordeeld moeten worden. Als er sprake is van een gevaarlijke situatie dan moet daarop acuut gehandhaafd worden. Anders kan de situatie worden gelegaliseerd met een vergunning. In dergelijke gevallen gaan wij de leges verhogen met 100%.
- Ook komt het enkele malen per jaar voor dat gevraagd wordt om een vergunning te verlenen voor een collecte die niet op het collecterooster voorkomt van het Centraal bureau Fondsenwerving. Omdat de leges in geen verhouding staan tot de opbrengsten van de collectes gaan wij die voortaan kosteloos verstrekken.
- Tenslotte gaan wij de leges voor de vergunningverlening van zeer grote evenementen voortaan bepalen op basis van een voorcalculatie van de benodigde ureninzet. Zo’n aanvraag brengt veel extra werkzaamheden met zich mee door de lange duur van het evenement en de grote impact hiervan. Bovendien vragen dergelijke vergunningen meer /intensievere afstemming met meerdere partijen.
Kostendekkendheid Wabo-leges
In onderstaande tabel hebben wij de kosten en opbrengsten van de Wabo-leges in beeld gebracht. Zoals uit onderstaande tabel blijkt is de vergunningverlening niet kostendekkend. Niet alle overhead die je mag toe rekenen aan de leges wordt daadwerkelijk in rekening gebracht.
bedragen x € 1.000
wabo | 2020 | trend | bedrag |
lasten | |||
apparaatskosten afdeling VTH | -2.569 | -82 | -2.651 |
apparaatskosten afdelingen stadsbedrijf, ROM, belastingen en callcenter | -570 | -17 | -587 |
programmakosten | -4.193 | -57 | -4.250 |
afdelings- en concernoverhead | -2.546 | -81 | -2.627 |
voorziening dubieuze debiteuren | -149 | -149 | |
compensabele btw | -903 | -14 | -918 |
subtotaal lasten | -10.931 | -251 | -11.182 |
baten | |||
leges vergunningverlening | 9.960 | 251 | 10.211 |
subtotaal opbrengsten | 9.960 | 251 | 10.211 |
overschot (+) / tekort (-) | -971 | 0 | -971 |
percentage kostendekkendheid | 91% | 91% |