Programmalijn 1: Versterken Hart van de Stad
Om Almere op de lange termijn een rol als onderscheidende kern binnen de grootstedelijke regio Amsterdam te laten vervullen, krijgt het hart van de stad de komende jaren een forse impuls. Er wordt toegewerkt naar een centrum met een voorzieningenniveau dat hoort bij een stad van 200.000 tot 300.000 inwoners. Het gebied wordt zichtbaar en voelbaar als hart van de stad, zal een sterkere regionale betekenis krijgen en wordt dé ontmoetingsplek voor zowel bewoners als bezoekers.
Knooppunt station (en omgeving) Almere Centrum
Het station Almere centrum is een knooppunt van vervoer. Het is een combinatie van een treinstation, busstation, fietsenstalling, taxistandplaats en een verbindingszone voor voetgangers aan de noordzijde en het centrum. Het station dateert uit 1987 en is daarmee ruim 30 jaar oud. Vandaag de dag is de kwaliteit van het station niet goed en is het station verloederd. De verblijfswaarde, ontmoetingswaarde en daarmee ook de economische waarde van het stationsgebied blijven achter bij de groei in reizigersaantallen en de ontwikkeling van de stad. De gemeente Almere, provincie Flevoland, ProRail en NS hebben de handen ineen geslagen om de verloedering van het station te keren en een stationscomplex te realiseren waar reizigers zich prettig en veilig voelen en hun fiets makkelijk en veilig kunnen parkeren, dat de barrière opheft van de noord- en zuidzijde van het centrum en dat een moderne uitstraling heeft met voorzieningen. Kortom, een stationscomplex en openbare ruimte die bij Almere Centrum hoort. Het project bestaat uit een 4-tal deelprojecten:
- deelproject I: stationscomplex (gedeelde verantwoordelijkheid NS, ProRail en gemeente);
- deelproject II: stationsoverkapping (100% verantwoordelijkheid ProRail);
- deelproject III: openbare ruimte (100% verantwoordelijkheid Gemeente);
- deelproject IV: afbouw retail-ruimten NS Stations (100% verantwoordelijkheid NS).
In 2019 hebben de partijen gezamenlijk afspraken vastgelegd in een realisatieovereenkomst. In totaal gaat het om een investeringspakket van ruim € 45 miljoen. Vanuit het FVA wordt ruim € 25 miljoen bijgedragen. Het project wordt versneld uitgevoerd in 2020-2021 met uitloop naar begin 2022. Ondanks dat de uitvoering plaatsvindt gedurende enkele jaren wordt in 2020 €19,7 miljoen aangevraagd binnen het Fonds Verstedelijking Almere. Dat is nodig, omdat zekerheid over de toekenning hiervan nodig is om de aanbesteding door ProRail te kunnen starten.
Rondje Weerwater
Het Weerwater is het centraal gelegen water in Almere, aan de noordzijde geflankeerd door het stadshart en aan de zuidzijde door het toekomstige Floriadeterrein. Op dit moment wordt de ligging van het stadscentrum aan het water nauwelijks benut en zijn er aan het water zeer beperkte voorzieningen aanwezig. Dit terwijl er een enorme kans is om van het Weerwater een recreatie omgeving te maken en zo het stadscentrum en het Floriadegebied met elkaar te verbinden.
Het Rondje Weerwater wordt een sportieve en recreatieve route, die moet uitnodigen tot bewegen en elkaar ontmoeten. De realisatie hiervan vraagt om diverse fysieke en programmatische ingrepen, zoals het bewerkstelligen van een herkenbare fiets- en wandelroute rondom het water, materiaalgebruik, verlichting, straatmeubilair en bruggen. Binnen het project worden verschillende deelgebieden en projecten onderscheiden. De eerste deelprojecten zijn in 2019 opgeleverd. De aangevraagde bijdrage uit het Fonds Verstedelijking Almere in 2020 bedraagt € 4,6 miljoen wat met name wordt ingezet voor het afronden van de aanleg track rondje Weerwater, herinrichting Esplanade en track Centrumgebied (incl. aanpassingen in parkeergarage), en de Weerwaterbrug.
Versterken Almere Centrum
Het centrum van Almere heeft zich de afgelopen tien jaren ontwikkeld tot een aantrekkelijk gebied. Almeerders en steeds meer bezoekers uit de regio (inmiddels ruim tien miljoen per jaar) kiezen voor dit centrum vanwege het gevarieerde en eigentijdse aanbod, de eigen sfeer, het gemak, de gastvrijheid en de bijzondere evenementen. Tegelijkertijd moet onderkend worden dat het nog niet vanzelf goed gaat met het centrum. De huren van het commercieel vastgoed staan onder druk. Leegstand in de winkelvoorraad ligt op de loer. De bezoekersaantallen in zowel commerciële, maatschappelijke als culturele voorzieningen alsmede de omzetten blijven achter doordat de regionale aantrekkingskracht nog beter kan.
Een gebiedsgerichte versterking van het centrum betekent het verder intensiveren van de functiemix (winkels, woningen en openbare ruimte) in combinatie met de herinrichting en programmering van de openbare ruimte op de hoofdroute van het centrum: Stationsplein – Stadhuisplein – Forum – Esplanade. Parallel hieraan wordt de Groene loper ontwikkeld: een sport-, spel- en wandelroute waar bezoekers even in de luwte van het centrum kunnen zijn. Bij het jaarprogramma 2020 wordt € 1,16 miljoen aan middelen vanuit het Fonds Verstedelijking Almere aangevraagd voor de herinrichting Stadhuispromenade, ontwikkeling visie en eerste stappen in de realisatie van de Groene Loper en de bijdrage voor de communicatie, marketing, en organisatie Almere Centrum. Deze middelen dienen als cofinanciering voor de programmeringsgelden van onze partners.
Floriade: bruggen en programmering
In 2022 is Almere het toneel voor de wereldtuinbouwtentoonstelling Floriade. De locatie voor de Floriade is geen eenmalig evenementen terrein, maar in potentie ook een aantrekkelijk gebied voor duurzame gebiedsontwikkeling. Dit past bij de ambitie Almere uit te laten groeien tot de groene stad van de toekomst, toegerust om urgente verstedelijkingsvraagstukken van passende antwoorden te voorzien.
De provincie Flevoland heeft in 2012 € 10 miljoen cofinanciering toegezegd aan de wereldtentoonstelling Floriade. Deze middelen worden via het Fonds Verstedelijking Almere bestemd. Projecten die hieruit gefinancierd worden zijn Floriade Bruggen, Floriade Programmering, Floriade Dialogues en Floriade Werkt! (programmalijn Leer- en werkomgeving).