Op dit programma zijn de volgende risico’s met een geldgevolg op de algemene dienst geïdentificeerd:
bedragen x € 1.000 | ||||
restrisico | kans | risicobedrag | risicobedrag | |
risico's | (A) | (B) | (AxB) | JR 2018 |
operationele risico's | ||||
- Floriade businesscase | 22.400 | 0 | 13.400 | 10.500 |
- Floriade grondexploitatie | 5.200 | 0 | 2.200 | 2.200 |
- garantstelling Huisvuilcentrale | 37.400 | 0 | 0 | 0 |
overige risico's | 600 | 1 | 360 | 0 |
vertrouwelijke risico's | 444 | 1 | 221 | 287 |
Floriade businesscase
Rondom het Floriade evenement zijn diverse risico's te onderscheiden, die elk worden gemonitord en waarvoor indien nodig beheersmaatregelen worden getroffen. Afgelopen periode is een geactualiseerde risicoanalyse gemaakt. Hieruit blijkt dat het risicobedrag stijgt met € 2,9 miljoen. Dit wordt voor een belangrijk deel veroorzaakt doordat de kans dat een aantal risico's zich zullen voordoen is gestegen, onder andere voor bijdragen van derden. Ook zijn er nieuwe risico's geïdentificeerd ten aanzien van de businessclub en het busvervoer. De impact van de recente uitspraak van de Raad van State in het kader van het stikstofbeleid kan vooralsnog niet worden gekwantificeerd en is als pm-risico opgenomen. Een nadere toelichting op het risico Floriade is terug te vinden in de paragraaf Floriade.
Beheersmaatregelen
Voor de onderliggende deelrisico’s gelden verschillende beheersmaatregelen. Hierop wordt in de paragraaf Floriade een nadere toelichting gegeven.
Floriade grondexploitatie
Het risico van de grondexploitatie Floriade is gebaseerd op:
- de algemene marktrisico’s binnen het plan. De algemene marktscenario’s die van toepassing zijn, zijn gebaseerd op de laatst bestuurlijk vastgestelde MPG;
- een totaaloverzicht van het risicoprofiel opgebouwd uit gewogen projectrisico’s, gewogen projectkansen en algemene marktrisico’s;
- een toelichting op de projectrisico’s en projectkansen. Hierbij worden aard, omvang, kans van optreden en beheersmaatregelen vermeld;
- niet verrekenbare btw in verband met het evenement.
Beheersmaatregelen
In deze fase van het proces zijn er nog geen beheersmaatregelen getroffen.
HVC
De gemeente Almere bezit 5,9% van de aandelen van de huisvuilcentrale (HVC) en heeft samen met de andere aandeelhouders een garantstelling afgegeven. Op dit moment onderzoekt de HVC een eventuele overname van Afval Energie Bedrijf (AEB). Wij zullen u als gemeenteraad zo goed mogelijk betrekken bij de uitkomsten van dit onderzoek.
Almere staat garant voor de langlopende leningen, zoals overeengekomen bij de aanvang van de HVC in 1996. De omvang van de leningen op 31 december 2018 was € 630 miljoen (€ 37,4 miljoen voor Almere op basis van 5,9% aandelen). Het plafond voor alle aandeelhouders samen is € 670 miljoen (€ 39,5 miljoen voor Almere). Bij een faillissement is dit het maximale risico voor de gemeente Almere. Door de vele veranderingen is de afvalmarkt onder druk komen te staan. Als gevolg hiervan maakt de HVC op dit moment een omslag door. Onderdeel van het aandeelhouderschap vormt de ballotageovereenkomst, waarin de gemeentelijke aandeelhouders onder andere voorwaarden voor de garantstelling hebben opgenomen. De aandeelhouders ontvangen jaarlijks 1% garantstellingsprovisie over het bedrag waarvoor het garant staat.
Beheersmaatregelen
De wethouder Financiën is namens de gemeente Almere afgevaardigde in de Algemene Leden Vergadering en werkt daarbij in de voorbereiding samen met andere Flevolandse aandeelhouders. Via de aandeelhoudersvergadering oefent de gemeente Almere invloed uit op het beleid van de HVC. De afgelopen jaren heeft de aandeelhoudersvergadering besloten om diverse beheersingsmaatregelen door te voeren, zoals:
- een kredietplafond voor de garantstelling van € 670 miljoen;
- diversificatie van de activiteiten, waarbij voor nieuwe investeringen geldt dat slechts de kernactiviteiten van de HVC onder garantstelling vallen. Deze activiteiten komen voort uit de wettelijke taken met betrekking tot het afvalstoffendomein. Voor overige projecten/investeringen zijn aandeelhouders niet verplicht om te participeren. Hiervoor dient aparte financiering te worden aangetrokken. Verder is er een ombuigingsprogramma doorgevoerd.
Financiële inschatting
Het restrisico is gelijk aan de garantstelling. Deze bedraagt € 37,4 miljoen. De afgelopen jaren heeft de HVC samen met de aandeelhouders de strategie herijkt en beheersingsmaatregelen genomen, gericht op minimalisering van het risico. Door de genomen beheersmaatregelen is een opwaartse lijn te zien in de bedrijfsresultaten van de HVC. De HVC laat de afgelopen jaren een positief resultaat zien en daalt de som van de leningen onder garantstelling. Als gevolg hiervan verwachten wij geen direct risico voor de komende jaren, waardoor het risicobedrag vooralsnog wordt opgenomen als pm.
Overige risico's
De overige risico's betreffen risico's waarvan het individuele risicobedrag van beperkte omvang is. Voor dit programma betreft dit een nieuw risico vanwege de afvaltarieven 2020 die op het moment van het opstellen van deze begroting nog niet bekend zijn. Eventuele effecten van deze tarieven kunnen op het moment dat deze bekend worden niet meer verwerkt worden in het tarief voor de afvalstoffenheffing.
Vertrouwelijke risico's
De vertrouwelijke risico’s zijn toegelicht in de raadsbrief vertrouwelijke risico’s die als bijlage bij de programmabegroting is meegestuurd. Openbaarmaking van deze risico’s kunnen een negatieve invloed hebben op de onderhandelingspositie van de gemeente.