bedragen x € 1.000
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
financiële besluiten | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
neutrale bijstellingen | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Afvalstoffenheffing
De economische groei leidt tot een groei van de hoeveelheid afval. Tegelijkertijd (of daardoor) dalen de tarieven en prijzen op de wereldmarkt voor grondstoffen. Het moeilijker kunnen afzetten van grondstoffen en het slechter scheiden van het afval door de inwoners leiden bovendien tot een kritische beoordeling van afnemers/ intermediairs/ toezichtorganisaties op de kwaliteit en mate van vervuiling van de diverse grondstofstromen. Dit leidt tot hogere verwerkingskosten. In 2019 ontstaat hierdoor een tekort van € 1,8 miljoen. De helft hiervan hebben we bij de perspectiefnota al opgelost.
Door deze ontwikkelingen stijgen de kosten in 2020 met € 2,2 miljoen. Dit wordt doorberekend in de afvalstoffenheffing. Het tarief stijgt daardoor in 2020 met € 26,10. Dit is in strijd met de door uw raad aangenomen motie RG-189 (geen lastenverzwaring voor inwoners).
Aan het eind van dit jaar komen we met een voorstel voor een nieuw afvalinzamelsysteem. Daarbij zullen we u drie scenario's voorleggen.
- Scenario 1: Een scenario waarin we het tarief in 2021 terugbrengen tot het niveau van 2019 (met uitzondering van de inflatiecorrectie). We gaan vooralsnog van dit scenario uit.
- Scenario 2: Een scenario waarin wordt uitgegaan van optimale service en dienstverlening aan onze inwoners. Dit brengt hogere tarieven met zich mee.
- Scenario 3: Een scenario om het restafval zoveel mogelijk te verminderen. Hiermee worden de kosten van verbranding zo laag mogelijk en de inkomsten uit grondstoffen zo hoog mogelijk.
Nadere informatie over de afvalstoffenheffing is opgenomen in de paragraaf lokale heffingen.
Spoorbaanpad
De kosten van het verbreden van het Spoorbaanpad, inclusief 3 grote fietsbruggen, wordt gedekt uit het MIPA. De meerkosten beheer voor de nieuwe bruggen komen uit op € 85.000 structureel per jaar. Deze kosten komen ten laste van het perspectief.
Elektrische laadpalen
Met de opkomst van elektrische voertuigen in de stad groeit de behoefte aan elektrische oplaadpunten in de wijk gestaag. Inmiddels gaat het om circa 120 verzoeken per jaar. Deze groei zal zich voortzetten. De afhandeling van de aanvragen en aanpassingen in de openbare ruimte, leidt tot extra kosten. Op basis van de huidige aanbesteding (in MRA verband), die loopt tot en met 2025, kunnen niet alle kosten bij de aanvrager of exploitant in rekening gebracht worden. Hierdoor is met ingang van 2019 een aanvullend budget van € 175.000 benodigd. Door efficiënter te werken, bijvoorbeeld door te werken met een strategische kaart aan de hand waarvan snel kan worden gekeken waar een elektrische laadpaal zou kunnen worden geplaatst, kunnen de kosten vanaf 2021 worden gereduceerd. Daarnaast is de doelstelling uiterlijk in 2023 een (nader te onderzoeken) verdienmodel te implementeren, bijvoorbeeld door de uitgifte van centrale snellaadpleinen, zodat daaruit de kosten voor de aanvraag van laadpalen volledig gedekt kunnen worden.
Stikstof
Stikstofemissie afkomstig van economische activiteiten, mobiliteit en landbouw is sinds jaar en dag een groot probleem in Nederland. Het Rijk had hiervoor een stikstofregeling in de Wet natuurbescherming opgenomen. Deze regeling mag, sinds de uitspraak van de Raad van State over de geldigheid van het toepassen van de stikstofregeling ten behoeve van plannen, projecten en vergunningen, niet meer gebruikt worden. Dit heeft grote consequenties voor de projecten, bestemmingsplannen en vergunningen in Nederland. Aangezien het Rijk nog geen oplossing heeft, moeten we als gemeente zelf nagaan welke mogelijkheden er zijn om de planologische procedures, bestemmingsplannen, trajecten volgens de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) en andere projecten toch door te kunnen laten gaan. Tevens is het hard nodig om intern deze stikstofproblematiek (intern, bestuurlijk, politiek) en de gevolgen hiervan in kaart te brengen en dit zoveel mogelijk in goede banen te leiden. De reguliere ambtelijke capaciteit is hiertoe ontoereikend, gezien de veelheid aan vragen, problemen en (bestuurlijke/politieke) advisering die nu al behandeld moeten worden. Er is een taskforce Stikstofproblematiek opgericht voor deze ontstane problematiek.
VPB parkeren
Met ingang van 1 januari 2016 zijn overheidsorganisaties vennootschapsbelasting (vpb) plichtig voor zover zij ondernemingsactiviteiten uitvoeren. Hieronder vallen ook de parkeeropbrengsten uit het zogeheten 'slagboom parkeren'. Afgelopen periode heeft met de belastingdienst afstemming plaatsgevonden over de te hanteren uitgangspunten voor fiscale winstbepaling. Op basis hiervan ontstaat voor deze activiteit met ingang van 2020 een vpb-last van € 270.000.
Gladheidbestrijding
Op basis van het huidige contract voor gladheidbestrijding is tot op heden in 2019 een tekort van € 0,5 miljoen ontstaan. In de nog resterende maanden 2019 kan hier niet meer op worden bijgestuurd. Uiteraard is de uiteindelijke hoogte, zoals altijd, afhankelijk van de daadwerkelijke weersinvloeden.
Het huidige contract loopt af op 1 april 2020, hierna is er een optie voor mogelijke verlenging. Een projectgroep voert op dit moment een onderzoek/benchmark uit om te komen tot een advies voor verlenging of een nieuw te sluiten contract in 2020.
MIPA 2023-2026 (mobiliteitsvisie)
Bij de Perspectiefnota 2020 is extra geld beschikbaar gesteld om het huidige infrastructuurprogramma, dat tot en met 2022 loopt, af te kunnen maken. Hiermee is nog geen budget beschikbaar voor eventuele nieuwe investeringen in het kader van de op te stellen mobiliteitsvisie, zoals die in het coalitieakkoord is aangekondigd. Voorgesteld wordt daarom om extra middelen beschikbaar te stellen. In afwachting van de mobiliteitsvisie wordt voorgesteld om op dit moment alleen de provinciale mobiliteitssubsidie van € 889.000 per jaar zeker te stellen, door hier een door de Provincie vereiste even grote gemeentelijke bijdrage tegenover te zetten. Voorgesteld wordt daarom om vanaf 2022 structureel een bedrag van € 0,9 miljoen vrij te maken binnen de begroting.
Dekking stad en natuur
In het coalitieakkoord is afgesproken om een besparing van € 500.000 door te voeren op de budgetten van de stichting Stad en Natuur. Nadien is besloten deze besparing volledig terug te draaien. Dit wordt gedekt door € 100.000 te besparen op het beheer en onderhoud van de stad en € 400.000 te bezuinigen op het Fonds wijkontwikkeling. Deze laatste besparing is mogelijk, gelet op de extra inspanningen die nu worden geleverd vanuit het Fonds stedelijke vernieuwing.
Beheer en onderhoud
Conform de afspraken in het coalitieakkoord wordt € 2 miljoen van de winst van het grondbedrijf uit 2018 ingezet om de in het Meerjarenperspectief Beheer Almere (MPBA) 2017 en 2018 aangetoonde achterstand in het beheer en onderhoud in te lopen. Begin 2018 is in kaart gebracht voor welk deel van deze achterstand zo urgent is, dat deze op korte termijn moet worden ingelopen. De achterstand zou er anders toe kunnen leiden tot beperkingen van het gebruik en kapitaalvernietiging. In het bestedingsplan groot onderhoud en vervangingen zijn de extra middelen meegenomen. Een verdere toelichting is terug te vinden in de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen.
Duurzaamheid
Voor de uitvoering van de duurzaamheidsagenda wordt in 2020 € 1,5 miljoen extra beschikbaar gesteld. Daarnaast is binnen het Fonds Verstedelijking Almere (FVA) ook nog € 1,5 miljoen beschikbaar in 2020 voor duurzaamheid. Hierdoor is voor 2020 circa € 3 miljoen extra beschikbaar voor de uitvoering van de duurzaamheidsagenda. Dit budget wordt besteed aan onder andere energie en warmteopwekking, circulaire bedrijvigheid en diversifiëring van het groen.
Almere Centrum
De stad groeit de komende jaren fors door tot de vijfde gemeente van Nederland. Het huidige centrumgebied zal dan ook mee moeten groeien tot de robuuste binnenstad die daar bij past. Bij de Perspectiefnota 2020 is aangekondigd dat een voorstel zal worden gedaan voor financiering van zowel de benodigde organisatiekosten als voor het benodigde programmageld voor de komende vier jaar. De totale jaarlijkse kosten voor de jaren tot en met 2023 bedragen € 1,4 miljoen. Hiervan wordt ongeveer € 1miljoen gedekt uit huidige budgetten. We willen vanaf 2021 € 250.000 extra ten laste van het fonds brengen. Dit wordt bij de tweede tranche ingebracht in het bestuurlijk overleg. Het resterend benodigde bedrag wordt gedekt vanuit de algemene middelen.
Inflatie parkeertarieven
Conform de afspraken uit het coalitieakkoord worden de tarieven jaarlijks trendmatig verhoogd. Voor 2020 worden de parkeertarieven in Almere Stad met 2,2% verhoogd, de tarieven in Almere Buiten worden niet verhoogd in verband met het stadsvernieuwingsproces. De verhoging dient in belangrijke mate ter dekking van stijgende kosten. Omdat niet alle kosten aan loon- en prijsstijging onderhevig zijn, zoals bijvoorbeeld kapitaallasten, levert dit per saldo een financieel voordeel op.
Fonds stedelijke vernieuwing
Conform de afspraken uit het coalitieakkoord wordt 20% van de winstafdracht van het grondbedrijf uit 2018 in 2020 ingezet voor de stedelijke vernieuwingsopgave. De middelen (€ 4,1 miljoen) worden in de reserve ‘fonds Stedelijke vernieuwing en bedrijventerreinen’ gestort.
De totale beschikbare ruimte bedraagt (inclusief de storting uit de winstafdracht 2017) in totaal € 6,6 miljoen. Voorgesteld wordt dit bedrag nu beschikbaar te stellen zodat nu reeds proceskosten kunnen worden gemaakt. Het resterende budget wordt gebruikt voor de generieke aanpak van de opgave Stedelijke Vernieuwing en de specifieke vernieuwingsopgave in Almere Buiten Centrum en Binnenring Almere Haven.
De raad zal om een formele reactie worden gevraagd op de concept-visie en aanpak. Daarna zal het bestedingsplan aan de gemeenteraad worden voorgelegd. Hieronder geven we een globaal beeld van de aanpak.
Almere Buiten Centrum € 2,1 miljoen
In oktober heeft de gemeenteraad ingestemd met het Plan van Aanpak Almere Buiten Centrum. Daarin zijn twee sporen gedefinieerd. Het eerste spoor betreft een aantal in het PvA beschreven maatregelen op korte termijn, waarbij de gemeente het voortouw heeft. Dit betreft vooral een kwaliteitsimpuls in de openbare ruimte, met name op en rond het Baltimoreplein.
Almere Buiten Centrum vanaf 2021
Het tweede spoor, zoals vastgesteld in het Plan van Aanpak, richt zich op het ontwikkelen van een visie en uitvoeringsagenda op de (middel)lange termijn. Dit gebeurt in samenwerking met de betrokken partners in het centrumgebied. Een concrete invulling van de te verwachten uitgaven in spoor 2 kan pas gegeven worden als partijen gezamenlijk deze visie voor het gebied hebben vastgesteld en het daarbij behorende uitvoeringsprogramma hebben opgesteld. Dit zal naar verwachting rond de zomer van 2020 gereed zijn.
Almere Haven
Naar verwachting levert begin 2020 het Havenverbond een gemeenschappelijke visie op voor het toekomstbestendig maken van het centrum van Almere Haven, zoals is aangegeven in de door de gemeenteraad vastgestelde procesaanpak. Deze visie en de daarbij behorende aanpak voor 2020-2024 wordt uitgewerkt in een uitvoeringsconvenant. Alle leden van het Havenverbond, inclusief de gemeente, brengen daarin hun capaciteit, instrumentarium, budget en planning voor de opgave in Haven in lijn met de Visie en de Aanpak. Vooruitlopend op de Visie en de Aanpak nemen we een bedrag op voor de vier belangrijkste inhoudelijke terreinen:
- Zorg & welzijn & gezondheid & onderwijs & cultuur (samenleven),
- Winkelgebied & wijkeconomie,
- Vastgoed & wonen,
- Stedenbouw & openbare ruimte.
We gaan er daarbij van uit dat een aantal van de in 2019 zogenoemde Impactvolle projecten in 2020 geïntegreerd zijn in de Aanpak en doorlopen in 2020 en verder.
Neutrale bijstellingen
Floriade
Bij de actualisatie van de meerjarenbegroting heeft een administratieve herordening van budgetten plaatsgevonden. Sommige budgetten verschuiven hierdoor over de raadsprogramma’s heen.
Wijziging Fonds Stedelijke Vernieuwing
Middels het raadvoorstel RV-42/2019 is de reserve Fonds Stedelijke Vernieuwing ingesteld. In het raadsbesluit is voor 2019 € 3,9 miljoen beschikbaar gesteld, gebaseerd op het bestedingsplan 2019. Deze bijstelling betreft het toewijzen van de gelden aan de juiste budgetten voor de uitvoering van het bestedingsplan.
Administratieve bijstellingen
Het gaat hier om technische budgetten in de begroting. We geven niet meer geld uit. Budgetten die niet op het goede programma staan worden hiermee op het juiste programma gezet, zodat budgethouders weten waar ze aan toe zijn. Omdat de gemeenteraad het budgetrecht heeft, moet dit via een formele begrotingswijziging. Dat is de reden waarom dit zo in de begroting wordt opgenomen.
Loon- en prijscompensatie
De budgetten zijn aangepast naar aanleiding van de loon- en prijsontwikkeling.