bedragen x € 1.000
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
financiële besluiten | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
neutrale bijstellingen | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Gemeentelijke belastingen
Het tekort op de kwijtschelding belastingen wordt voor € 200.000 veroorzaakt, doordat een voorgenomen wetswijziging om kostendelers geen kwijtschelding meer te verlenen op het laatste moment niet is doorgegaan.
Het resterende tekort komt door een toename van het aantal kwijtscheldingsverzoeken en een toename van het bedrag per verzoek.
Actualisatie BUIG
De actualisatie van de bijstandsuitgaven (BUIG) leidt voor 2019 tot een nadeel van afgerond € 1,6 miljoen. Het nadeel is veroorzaakt doordat het kabinet het de doeluitkering heeft verlaagd, omdat landelijk het aantal bijstandsgerechtigden is afgenomen. In de Perspectiefnota hielden we nog rekening met een voordeel op de bijstand van € 6,6 miljoen. Dit voordeel komt dus nu per saldo uit op € 5 miljoen.
Programmaplan vluchtelingen 2020
Iedere statushouder integreert! Intensieve ondersteuning van statushouders blijft noodzakelijk om deze volwaardige integratie te realiseren. De huidige activiteiten zorgen ervoor dat er zicht is op de nieuwe Almeerders, hun kwaliteiten en hun mogelijkheden. In samenwerking met onderwijspartijen en werkgevers zetten we in op duale trajecten. In 2019 hebben we gezien dat een aantal van deze duale trajecten, zoals Inburgering+ (IB+), sectorgericht inburgeren en de samenwerking rondom kwetsbare jongeren succesvol zijn en volwaardige integratie bevorderen. We anticiperen in onze aanpak en werkwijze op de aanstaande herziening van het inburgeringsstelsel in 2021. Hierbij worden er nieuwe kansen gecreëerd om het taalniveau, de aansluiting op de arbeidsmarkt te vergroten en de regierol op de inburgering te vergroten. Iedere statushouder start met een (inburgerings-)traject dat past bij haar/zijn mogelijkheden. Hierbij wordt er al zoveel mogelijk rekening gehouden met de leerroutes die in de contouren van de wet beschreven staan. Daarbij hebben we oog voor kwetsbaarheid, specifiek bij de jongeren, en zorgen we voor een doorlopende lijn van ondersteuning (van asielzoekerscentrum (AZC) naar de gemeente). Alle activiteiten zijn in het nieuwe stelsel nog meer gericht op dualiteit: het leren van de taal gelijktijdig met toeleiding naar onderwijs en integratie in de arbeidsmarkt. Het huisvesten van statushouders en daarbij voldoen aan de taakstelling, blijft een belangrijke opdracht. In samenwerking met corporaties wordt dit nauwlettend gevolgd.
Bij de begroting 2019 en de perspectiefnota 2020 zijn voor het programmaplan vluchtelingen en de voorbereidingen voor de invoering van de nieuwe wet inburgering, incidentele middelen beschikbaar gesteld voor het jaar 2019. Omdat de nieuwe wet op zijn vroegst in 2021 ingaat, is het noodzakelijk aanvullende middelen beschikbaar te stellen om het programmaplan vluchtelingen – mede ook voor de ‘ondertussen groep’ – in 2020 anticiperend op de nieuwe wetgeving, voort te kunnen zetten. Voor 2020 is een bedrag van € 0,68 miljoen nodig waarbij al rekening is gehouden met extra rijksmiddelen voor de ‘ondertussengroep’.
Onderbesteding armoedemiddelen
Op dit budget wordt voor 2019 een voordeel verwacht van € 958.000. Voorgesteld wordt om € 558.000 te reserveren voor extra inzet op armoedebeleid in 2020. Een bedrag van € 400.000 kan vrijvallen ten gunste van het perspectief. Dit voordeel is te danken aan meevallende kosten voor bijstand zelfstandigen en schulddienstverlening.
Extra middelen voedselloket
Het Voedselloket Almere (VLA) is deze zomer in liquiditeitsproblemen geraakt, onder andere door hoge uitvoeringskosten. Om dit probleem op te lossen wordt € 50.000 beschikbaar gesteld. Momenteel wordt samen met het bestuur van het VLA onderzocht hoe de financiën van het voedselloket beter op orde kunnen worden gebracht. De bedoeling is om deze voorziening in stand te houden.
Taakmutaties
bedragen x € 1.000 | |||||
omschrijving | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Participatie: aanpassing verdeling wsw; wajong en begeleid werken | -124 | -24 | -18 | 21 | -9 |
Bonus beschut Werken | -203 | ||||
Armoedebestrijding kinderen | 6 | 6 | 6 | 6 | |
Maatschappelijke begeleiding | -450 | ||||
Verhoging taalniveau statushouders | -237 | -237 | |||
Bbz-levensvatbaarheidsonderzoeken | -125 | -126 | -131 | -139 | |
eindtotaal | -1.014 | -380 | -138 | -104 | -142 |
Participatie: Wet sociale werkvoorziening (Wsw)
We ontvangen extra middelen uit de integratie-uitkering participatie. Het surplus betreft met name extra middelen voor de Wsw.
Bonus beschut werken
Gemeenten ontvangen een financiële stimulans om het aantal gerealiseerde beschut werkplekken te vergroten. De bonus op het beschut werken wordt ingezet om de bezuiniging op het re-integratiebudget in 2020 in te vullen.
Armoedebestrijding kinderen
De verdeling van deze middelen is geactualiseerd. De middelen worden verdeeld op basis van de door het CBS ontwikkelde gegevens over kinderen met een kans op armoede. Daardoor ontvangen wij een iets lagere uitkering.
Maatschappelijke begeleiding
Vanaf 2019 zijn gemeenten verantwoordelijk voor de maatschappelijke begeleiding van inburgeringsplichtige asielmigranten en hun gezinsleden. Voor de begeleiding van ca190 inburgeringsplichtige personen met recht op maatschappelijke begeleiding met huisvesting ontvangen wij € 450.000.
Verhoging taalniveau statushouders
In aanloop naar het nieuwe inburgeringsstelsel zijn bestuurlijke afspraken gemaakt over de versterking van het taalniveau van statushouders die nog onder de huidige Wet inburgering inburgeren. Met deze extra middelen wordt tevens beoogd dat gemeenten zich oriënteren op de regierol inburgering zodat een soepele overgang naar het nieuwe stelsel wordt bevorderd. Almere ontvangt hiervoor in de jaren 2019 en 2020 € 237.000 per jaar. In het programmaplan vluchtelingen is voorzien dat deze middelen volledig in 2020 worden ingezet ter dekking van de uitgaven van het programmaplan vluchtelingen in dat jaar. De middelen worden daarom gereserveerd in de reserve incidenteel beleid vluchtelingen.
Bbz-levensvatbaarheidsonderzoeken
Op dit moment ontvangen we een specifieke uitkering voor de levensvatbaarheidsonderzoeken. Deze uitkering komt te vervallen. Hiervoor in de plaats komt extra geld via het gemeentefonds.
Neutrale bijstellingen
Collectieve zorgkostenverzekering
De budgetten voor de collectieve ziektekostenverzekering stonden tot op heden begroot op zowel het programma Zorg en Welzijn als op het programma Werk en inkomensondersteuning. De budgetten worden nu volledig op het programma Werk en inkomensondersteuning begroot.
Bestedingsplan re-integratie
De uitgaven voor re-integratie vallen in 2019 naar verwachting € 284.000 lager uit. Deze middelen worden gereserveerd in de reserve incidenteel beleid en worden in 2020 gebruikt om de bezuiniging op het re-integratiebudget deels op te vangen.
Tevens zal in 2020 ook € 40.000 worden ingezet voor IPS-trajecten, deze kosten staan op programma 4 Zorg en Welzijn begroot.
Administratieve bijstellingen
Het gaat hier om technische budgetten in de begroting. We geven niet meer geld uit. Budgetten die niet op het goede programma staan worden hiermee op het juiste programma gezet, zodat budgethouders weten waar ze aan toe zijn. Omdat de gemeenteraad het budgetrecht heeft, moet dit via een formele begrotingswijziging. Dat is de reden waarom dit zo in de begroting wordt opgenomen.
Loon- en prijscompensatie
De budgetten zijn aangepast op de loon- en prijsontwikkeling 2020.